TAJUK 5
|
REKA
BENTUK DAN PEMBINAAN UJIAN
|
SINOPSIS
Tajuk ini akan membincangkan berkaitan objektif ujian,tempoh
masa dan jenis ujian, jadual spesifikasi ujian, taksonomi Bloom dan taksonomi SOLO.
HASIL PEMBELAJARAN
1.
Mengenal pasti beberapa objektif ujian yang
dilaksanakan di
sekolah.
2. Mengenal
pasti tempoh masa dan jenis ujian yang biasa dijalankan
di
sekolah
3. Membina jadual spesifikasi ujian berdasarkan jenis ujian yang akan
3. Membina jadual spesifikasi ujian berdasarkan jenis ujian yang akan
dilaksanakan.
4. Mengkaji dan memahami
taksonomi SOLO dan taksonomi Bloom
Kerangka Tajuk
Rajah 2
: Kerangka Tajuk-Tajuk
ISI KANDUNGAN
5.1 Objektif
Ujian
Dalam pembinaan ujian langkah pertama ialah menentukan
tujuan atau objektif ujian tersebut.
Perkara ini sangat penting kerana ia akan menentukan bagaimana jadual
spesifikasi ujian akan disediakan. Dalam konteks bilik darjah, tujuan ujian
dikelaskan kepada empat iaitu ujian penempatan, ujian diagnostik, ujian
formatif dan ujian sumatif.
Ujian penempatan bertujuan untuk memperoleh maklumat yang
dapat digunakan untuk menempatkan murid dalam kumpulan tertentu. Ujian
diagnostik pula bertujuan untuk menentukan punca masalah supaya langkah
pemulihan dapat diambil dengan segera dan betul. Ujian formatif bertujuan untuk
menentukan kemajuan murid serta tahap penguasaan mereka dalam pelajaran. Ujian
sumatif pula mengukur pencapaian murid pada akhir tahun atau pada akhir sesuatu
kursus untuk tujuan penggredan dan pemeringkatan.
5.2 Tempoh
Masa dan Jenis Ujian
Secara umumnya terdapat dua jenis ujian berdasarkan
tujuan penilaian itu dibuat, iaitu ujian rujukan norma dan ujian rujukan
kriteria. Ujian rujukan norma dijalankan bagi membandingkan pencapaian
seseorang murid dengan murid yang lain dalam satu ujian yang sama. Ujian
rujukan norma biasanya meliputi satu bidang pelajaran yang luas dan selalunya
untuk penilaian sumatif. Ia juga
digunakan untuk mengukur perbezaan pencapaian individu. Ujian ini disediakan menggunakan jadual
spesifikasi ujian serta merangkumi pelbagai tahap kesukaran untuk mendapatkan
diskriminasi maksimum antara calon.
Ujian rujukan kriteria pula digunakan untuk membandingkan
pencapaian dengan kriteria yang ditentukan. Ia lebih tertumpu pada tugas-tugas
pembelajaran yang terhad. Bagi menyediakan ujian ini kriteria secara terperinci
perlu disediakan. Taraf mutlak menentukan peringkat pencapaian calon. Ia
digunakan dalam penilaian formatif iaitu untuk mengukur penguasaan sesuatu
kemahiran. Peringkat kesukarannya hampir sama.
5.2.1 Ujian Pencapaian
Ujian pencapaian ialah ujian yang digubal
oleh guru bagi mengukur sejauh mana sesuatu kumpulan murid atau seseorang murid
berkenaan telah menguasai sesuatu topik yang telah dipelajari. Ujian pencapaian
boleh dijalankan dalam bentuk membuat perbandingan dengan pelajar lain dalam
sesuatu bilik darjah (rujukan norma) atau membuat rujukan tertentu bagi sesuatu
aras dalam topik (rujukan kriteria) sesebuah dalam kurikulum. Kebanyakan
pembinaan ujian pencapaian serta penskoran adalah berteraskan ujian rujukan
norma. Ujian pencapaian boleh digunakan untuk mengukur aspek pencapaian
akademik, attitud, siasah, minat, sikap dan sebagainya. Ujian pencapaian
akademik dapat mengukur kebolehan, pengetahuan serta kemahiran pelajar dalam
pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Ujian ini dibina oleh guru dan pada peringkat
institusi seperti Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) dan Majlis Peperiksaan
Malaysia (MPM). Penggubalan pada peringkat perseorangan dikenali ujian di bilik
darjah. Manakala bagi pencapaian peringkat pusat dikenali sebagai UPSR, PMR,
SPM, STPM dalam sebagainya.
5.2.2 Ujian
Kecerdasan
Ujian kecerdasan dikenali juga ujian mental.
Ujian ini cuba mengukur perbezaan di antara individu. Ujian ini banyak
mengalami perubahan serentak dengan perkembangan bidang psikologi. Sejarah
ujian ini bermula sejak tahun 1796. Ujian ini mula berkembang sejak Galton pada
tahun 1969 apabila beliau cuba mengukur ketajaman deria, gambaran mental serta
pencapaian intelektual di antara pelajar genius. Tokoh-tokoh lain yang turut
terlibat dalam mengukur aspek mental termasuklah Wundt, Cattell d n Binet (Abu
Bakar, 1986). Ujian kecerdasan kanak-kanak terawal ialah skala Binet-Simon.
Bagi kanak-kanak ujian kecerdasan tidak
menekankan aspek kebahasaan. Ujian ini mencerminkan pengalaman pada peringkat
kanak-kanak. Ujian kecerdasan memberikan bukti secara tidak langsung tentang
potensi yang ditunjukkan murid-murid berdasarkan prestasinya. Ujian ini kerap
digunakan untuk membuat telahan pencapaian di sekolah atau institusi pendidikan
tinggi. Contoh ujian kecerdasan lain seperti Ujian IQ, Skala Stanford-Binet,
Weschler, Ujian Lorge-Thorndike dan lain-lain.
5.2.3 Ujian Prestasi
Ujian prestasi memerlukan para pelajar
membuat beberapa tugasan lain sebagai tambahan kepada menjawab soalan.
Penekanan yang diberikan tertumpu kepada kebolehan murid-murid melakukan
sesuatu tugasan yang diberi berbanding hanya menjawab soalan sahaja. Hal ini
kerana maklumat personaliti seseorang tidak bernilai jika dia menyedari bahawa
dia sedang dinilai. Dengan itu dia akan melakukan dengan sebaik yang mungkin.
Dalam konteks ujian prestasi, tidak ada gerak balas boleh dianggap sebagai
`baik’. Misalnya tidak ada ukuran baik atau buruknya minat seseorang itu pada
dunia perladangan. Individu yang berminat boleh meneruskan ladang dan
sebaliknya boleh memilih bidang lain yang bersesuaian dengan minatnya.
Pada umumnya, ujian prestasi adalah rumit.
Guru bebas menggunakan apa sahaja kaedah seperti pemerhatian atau laporan
kendiri untuk mendapatkan maklumat pelajar. Pemerhatian boleh dilaksanakan
semasa murid melaksanakan tugas yang diberikan, misalnya perbincangan kumpulan,
peranan murid dalam aktiviti. Manakala melalui laporan kendiri pelajar sendiri
menilai diri sendiri melalui soal selidik tertentu yang menilai peribadi diri.
5.2.4 Ujian Diagnostik
Ujian ini mengenal pasti sesuatu perkara atau
masalah yang berlaku dalam pengajaran dan pembelajaran dan menentukan
punca-punca yang menyebabkan masalah berkenaan berlaku. Pentadbiran ujian ini
bertujuan untuk menentukan kedudukan murid dalam pelajarannya dan mengenal
pasti sebab-sebab berlakunya kelemahan murid dalam pembelajarannya. Apabila
sesuatu sebab dapat dikenal pasti maka tindakan selanjutnya dalam merancang dan
memulihkan keadaan yang berlaku dapat dilaksanakan.
Ciri-ciri ujian diagnostik termasuklah ujian
tidak memberikan skor atau gred kepada murid. Disebabkan ujian ini untuk
memperbaiki kelemahan tertentu, maka ujian ini dilaksanakan pada masa
pengajaran dan pembelajaran masih berjalan bukan pada akhir proses pengajaran
dan pembelajaran. Maklumat daripada ujian dalam ujian ini diterjemahkan dalam
bentuk profil individu berasaskan skor tentang aspek-aspek pembelajaran. Profil
yang dibuat dapat memperlihatkan kepada guru tentang aspek yang belum dikuasai
sepenuhnya oleh murid-murid. Contoh ujian diagnostik seperti ujian menilai
bacaan murid yang bertujuan mengenal pasti kemahiran murid untuk mengenal huruf
dan menyebut huruf.
Ujian ini penting kerana ia dapat mengenal
pasti kelemahan murid dan ini memberikan peluang kepada guru untuk menjalankan
langkah pemulihan kepada murid-murid berkenaan. Di samping mengadakan secara
formal iaitu melibatkan pensel dan kertas, ujian ini juga boleh dijalankan
secara soal jawab, inventory, pemerhatian dan tugasan dari semasa ke semasa.
5.2.5 Ujian Kecekapan
Ujian kecekapan ialah ujian yang digunakan
oleh seseorang guru untuk menguji kebolehan atau kecekapan seseorang murid atau
calon dalam melaksanakan sesuatu tugas atau aktiviti yang diberikan. Lazimnya
ujian ini melibatkan penggunaan instrumen yang konkrit seperti penggunaan
gambar dan radas serta tidak semata-mata tertumpu kepada aspek bahasa dan
pensel-kertas melainkan sewaktu mendapatkan arahan. Contoh ujian kecekapan
seperti ujian pada peringkat pra-persekolahan dengan meminta murid
mencantum-cantumkan perkataan dengan gambar yang diberikan atau membina semula
gambar dengan lengkap daripada potongan-potongan gambar yang diberi atau
menjalankan uji kaji menggunakan radas tertentu.
5.2.6 Ujian Bakat
Ujian yang dikaitkan dengan aktiviti membuat
telahan ke atas calon. Suatu waktu dahulu bakat dikenal sebagai kebolehan istimewa
semulajadi yang dimiliki oleh seseorang individu. Pada umumnya ujian bakat
dapat dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu: (i) ujian bakat yang berasaskan
kajian secara besar-besaran. Misalnya pada tahun 1930, kajian yang dijalankan
oleh Universiti Minnesota tentang bakat mekanikal; dan (ii) ujian bakat yang
berasaskan kepada tujuan sesuatu ujian itu dijalankan bagi keperluan tertentu.
Pada umumnya, ujian ini memberikan maklumat
asas dalam membuat telahan prestasi masa depan calon. Ujian ini lazimnya
digunakan untuk pemilihan calon melakukan pekerjaan tertentu, kemasukan ke
program latihan, permohonan biasiswa dan sebagainya. Ujian ini juga digunakan
bagi tujuan mengelompokkan individu dalam kumpulan tertentu mengikut kebolehan
calon atau individu.
5.2.7 Ujian Personaliti
Ujian personaliti ialah ujian yang disediakan
untuk mengenal pasti potensi diri, personaliti, tahap kemahiran, keupayaan ,
minat, nilai dan sikap seseorang yang diukur melalui alat-alat (instrumen
psikologi) yang berbentuk ujian, inventori, indikator dan indeks. Contoh ujian
personaliti seperti Ujian Keirsey Temperament.
5.2 Jadual
Spesifikasi Ujian
Jadual spesifikasi ujian(JSU) merupakan pelan utama
kepada penggubal item ujian. JSU
merupakan satu jadual dua hala yang membekalkan maklumat-maklumat penting
kepada penggubal ujian. Maklumat yang didapati dalam JSU ialah:
1.
Tajuk atau topik yang akan diuji
2.
Bentuk
dan panjangnya ujian
3.
Aras
kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
4.
JSU
yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan
kesahan
dan kebolehpercayaan ujian itu.
5.
Pembahagian
soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan
penegasan
yang diberi dalam pengajaran.
6.
Kepentingan
aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang
akan
diuji.
7.
Terdapat
dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan
soalan
subjektif.
8.
Penggubal
soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
Masa
mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawab.
9.
Bilangan item mengikut tajuk,kemahiran dan aras kesukaran.
Bilangan
item ujian bagi setiap topik ditentukan oleh jumlah masa yang diperuntukkan
untuk pengajarannya di bilik darjah. JSU juga menetapkan bilangan soalan
senang, sederhana dan sukar mengikut aras kesukarannya.
Secara
umumnya JSU mempunyai kepentingan yang tidak dapat disangkalkan antaranya:
1.
Mengelakkan ujian yang dibuat secara sembarangan
2. Menjamin
kesahan dan kebolehpercayaan ujian
3. Satu
panduan dan penentu kepada penggubal ujian
4. Menentukan
bidang serta pemberatan yang akan diberi dalam sesuatu ujian
5. Memantapkan
taraf serta aras kesukaran dari semasa ke semasa
6. Membolehkan
perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain
7.
Membolehkan sesuatu ujian dibina oleh penggubal soalan
yang lain.
Bagi memudahkan guru menyediakan JSU ada beberapa langkah
yang perlu diikuti;
Langkah pertama
1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
2. Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.
Langkah dua
1. Menentukan soalan yang ingin dibina.
Contohnya;
soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada format)
2. Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.
Langkah tiga
1. Menentukan aras kesukaran
2. Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
3. Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Langkah empat
1. Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
2. Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)
Langkah Lima
1. Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
2. Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
3. Menetapkan pemarkahan.
Langkah enam
1. Menyatakan matapelajaran
2. Tingkatan atau kelas
3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
2. Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.
Langkah dua
1. Menentukan soalan yang ingin dibina.
Contohnya;
soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada format)
2. Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.
Langkah tiga
1. Menentukan aras kesukaran
2. Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
3. Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Langkah empat
1. Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
2. Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)
Langkah Lima
1. Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
2. Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
3. Menetapkan pemarkahan.
Langkah enam
1. Menyatakan matapelajaran
2. Tingkatan atau kelas
3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
Berikut adalah satu contoh bentuk JSU ringkas
Jenis soalan :
Objektif
Bil
|
Topik
|
Pengetahuan
|
Kefahaman
|
Aplikasi
|
Jumlah
|
1
|
a
|
1
|
2
|
2
|
|
2
|
b
|
3 , 4
|
5
|
3
|
|
3
|
c
|
6
|
7, 8, 9
|
10
|
5
|
10
|
5.3 Taksonomi
Bloom
Taksonomi ialah
kajian tentang prinsip, peraturan, dan amalan dalam pengelasan organisma
berdasarkan persamaan dan perbezaan sifat organisma itu. Dalam bidang
pendidikan, taksonomi ialah satu model yang biasa digunakan untuk menganalisis
bidang-bidang pendidikan. Ia berkaitan dengan objektif-objektif pendidikan yang
melibatkan bidang-bidang seperti pengetahuan, sikap dan psikomotor. Terdapat
tiga domain dalam pendidikan iaitu yang pertama domain kognitif yang melibatkan
pemikiran pelajar yang menekankan aspek intelektual seperti pengetahuan,
pengertian, dan ketrampilan berfikir. Domain afektif pula melibatkan
perkembangan sikap, perasaan ,emosi, nilai pelajar seperti minat, sikap,
apresiasi dan cara penyesuaian diri. Seterusnya adalah domain psikomotor yang melibatkan
perkembangan kemahiran fizikal pelajar.
Domain Kognitif
Taksonomi Bloom merupakan satu aras yang digunakan sebagai elemen di dalam
pentaksiran. Ia pertama kali diperkenalkan oleh Benjamin S. Bloom pada tahun
1959. Taksonomi di dalam konsep ini bermaksud cabang kognitif iaitu elemen yang
melibatkan otak dan pemikiran manusia.
5.3.1 Domain
Taksonomi Bloom
Domain taksonomi
Bloom menitik beratkan aspek kognitif atau pengetahuan. Taksonomi ini bercorak
hierarki iaitu dari tahap rendah kepada tahap tinggi.
Terdapat enam
elemen dalam domain kognitif Taksonomi Bloom. Elemen – elemen tersebut pula
telah dibahagikan kepada dua aras pemikiran iaitu pemikiran aras rendah dan
pemikiran aras tinggi. Berikut adalah hierarki Taksonomi Bloom berdasarkan apa
yang telah dinyatakan oleh Benjamin S Bloom.
Rajah
1 : hierarki Taksonomi
Bloom
5.3.2 Elemen-elemen
dalam Aras Taksonomi Bloom
Elemen pertama
adalah aras pengetahuan iaitu aras taksonomi yang paling rendah. Aras ini
menguji sejauh mana keupayaan pelajar untuk mengingat kembali fakta atau
pengetahuan yang telah dipelajari. Terdapat tiga peringkat dalam aras
pengetahuan ini iaitu yang pertama pengetahuan fakta khusus berkaitan dengan
istilah berbentuk perkataan atau simbol. Aras yang kedua adalah pengetahuan
tentang proses, aliran, pemeringkatan, pengkelasan, teknik atau prosedur
tertentu dalam menyelesaikan masalah. Aras yang ketiga adalah pengetahuan
tentang perkara yang bersifat sejagat dan abstrak dalam sesuatu bidang
contohnya seperti siapa, apa, di mana, bila dan bagaimana. Ciri-ciri khusus
soalan aras pengetahuan ini ialah murid perlu menggunakan proses mental untuk
mengingat semula apa yang telah dipelajari seperti istilah, fakta, prinsip dan
prosedur bergantung kepada apa yang telah diajar oleh guru di dalam kelas.
Elemen yang kedua
ialah aras kefahaman. Aras ini memerlukan keupayaan murid memberi huraian atau
makna sesuatu perkara. Aras kefahaman ini terbahagi kepada tiga iaitu yang
pertama penterjemahan yang memerlukan murid menerangkan makna tanpa menggubah makna asal. Yang kedua adalah
mentafsir atau intepretasi iaitu mentafsir idea dan menerangkan idea atau
maksud tersurat dalam ayat sendiri. Manakala yang ketiga adalah ekstrapolasi
iaitu membuat ramalan tentang apa yang akan berlaku pada masa hadapan
berdasarkan maklumat yang diberi. Ciri-ciri soalan bagi aras kefahaman adalah
seperti membuat interpretasi mudah dan menunjukkan bukti kefahaman dan dapat
menggunakan ayat dan maklumat untuk diubah kepada bentuk yang baru.
Perkataan yang sering
digunakan dalam soalan bagi aras kefahaman ini adalah seperti jelaskan,
huraikan, terangkan, mengapakah, bezakan, nyatakan dan kelaskan.
Elemen yang ketiga
adalah aras aplikasi. Aras ini menguji keupayaan pelajar menggunakan konsep,
teori, prinsip, hukum dan prosedur. Aras ini memerlukan murid benar-benar
memahami segala konsep, teori, hukum untuk menyelesaikan masalah. Soalan aras
aplikasi biasanya memerlukan penggunaan proses aplikasi mental. Soalan aras ini
biasanya melibatkan tiga frasa. Perkataan yang sering digunakan dalam soalan
bagi aras ini adalah seperti selesaikan, tunjukkan dan susunkan.
Elemen yang
berikutnya adalah aras analisis. Aras ini mengkehendaki murid untuk memecahkan
sesuatu perkara kepada unsur-unsur kecil dan memperlihatkan pertalian antara
unsur-unsur. Aras ini menekankan keupayaan pelajar mengenalpasti unsur – unsur
dan struktur. Jenis-jenis aras analisis adalan yang pertama aras analisis unsur
iaitu memerlukan murid menentukan unsur-unsur. Murid juga perlu mencari bukti
untuk menyokong unsur yang sedia ada. Aras kedua adalah analisis hubungan iaitu
membuat perkaitan bukti dan hipotesis. Dan yang ketiga adalah aras analisis
prinsip iaitu murid perlu mengenal pasti prinsip sesuatu organisasi yang
digunakan untuk menghasilkan sesuatu dengan menganalisis tujuan, pandangan dan
pendirian. Ciri-ciri soalan aras analisis ialah soalan tersebut menggunakan
proses mental analisis dan memerlukan pemahaman perhubungan khasnya dengan
memecahkan kepada komponen dan melihat perkaitan antara komponen.
Elemen yang kelima
adalah aras sintesis. Aras ini memerlukan keupayaan murid untuk menggabungkan
sesuatu struktur yang lebih jelas. Kategori soalan bagi aras sintesis ini
penghasilan satu komunikasi unik iaitu pembinaan suatu komunikasi dimana murid
cuba menyampaikan suatu idea, perasaan atau pengalaman kepada orang lain.
Contohnya kebolehan menulis dengan susunan dan gaya yang menarik untuk
menyampaikan buah fikiran. Kategori yang kedua adalah penghasilan suatu
rancangan atau pelan operasi dan yang ketiga adalah kategori membina suatu
hubungan yang abstrak. Ia melibatkan kebolehan membina atau membangunkan set
hubungan yang abstrak seperti teori, hipotesis untuk menghuraikan sesuatu
fenomena atau mengklasifikasikan fakta. Contohya kebolehan membuat deduksi
berdasarkan maklumat yang diberikan dan dapat membuat suatu teori daripada data
atau faktor yang diberi.
Elemen yang
terakhir adalah aras penilaian. Aras ini menguji keupayaan murid menilai
sesuatu perkara berasaskan kriteria yang perlu diketahui. Murid perlu membuat
pertimbangan tentang nilai sesuatu idea hasil kerja penyelesaian bahan, sesuatu
idea atau sebagainya. Pertimbangan dibuat dengan piawaian tertentu seperti
tepat, berkesan, memuaskan, baik, buruk dan lain-lain. Ciri-ciri khusus aras
penilaian ini adalah murid perlu membuat pertimbangan nilai ke atas sesuatu
bahan, idea, kaedah bagi sesuatu tujuan. Membuat penelitian dan pertimbangkan
sejauh mana sesuatu bahan atau kaedah memenuhi sesuatu kriteria. Pertimbangan
dalam penilaian juga dikategorikan kepada dua iaitu pertimbangan dari segi
bukti dalaman iaitu menilai ketepatan sesuatu, menggunakan bukti-bukti logik,
ketekalan dan lain-lain. Contoh kebolehan menunjukkan kesilapan-kesilapan dari
segi logik dalam sesuatu hujah yang dikemukakan oleh seseorang. Kategori kedua
adalan pertimbangan dari segi kriteria luaran iaitu penilaian bahan yang merujuk
kepada beberapa kriteria yang dipilih atau yang diingati. Contohnya
perbandingan mengenai teori-teori utama, generaliasasi dan fakta mengenai
kebudayaan tertentu.
Rumusan
Taksonomi Bloom
menghuraikan aras yang terdapat dalam domain kognitif yang melibatkan
perilaku-perilaku yang menekankan aspek intelektual, seperti pengetahuan,
pengertian, dan ketrampilan berfikir. Domain kognitif ini mengandungi enam
elemen yang terdiri dariapda dua aras iaitu aras pemikiran mudah dan aras
pemikiran tinggi. Elemen tersebut adalah pengetahuan, pemahaman, aplikasi,
analisis, sintesis dan penilaian.
Elemen ini disusun
secara menaik mengikut aras pemikiran iaitu dari aras mudah kepada aras
pemikiran tinggi.
5.4 Taksonomi SOLO
Taksonomi SOLO singkatan
dari:
Structure (Struktur),Observed(Pengamatan),Learning(Belajar),Outcomes(Hasil)
Ini dikembangkan oleh Biggs dan Collis (1982), dan juga dijelaskan dalam
Biggs dan Tang (2007)Taksonomi ini menggambarkan tahap kefahaman pelajar. Melalui
lima tahap, yang menggambarkan peringkat-peringkat kefahaman pelajar ke atas
sesuatu tajuk atau konsep yang dipelajari. Ada lima tahap kefahaman pelajar
iaitu;
1.
Prastruktur: Di sini pelajar
memperoleh maklumat yang tidak
berhubungan antara satu dengan yang lain. Justeru kefahaman yang diperoleh juga
secara kabur dan tidak jelas
2.
Unistruktur: Menunjukkan
perhubungan yang sederhana dan jelas,namun belum cukup kuat untuk memberikan
penjelasan.
3.
Multistruktur: Berlaku
banyak perhubungan antara maklumat. Namun masih tidak dapat membuat penjelasan
atau kesimpulan secara menyeluruh
4.
Perkaitan: Pelajar telah
dapat mengaitkan kesemua fakta dan maklumat serta dapat menjelaskan sama ada
secara khusus atau pun secara menyeluruh.
5.
Abstrak: Pelajar mampu
melakukan hubungan secara menyeluruh tidak hanya dalam ruang lingkup tertentu,
tetapi juga merangkumi persekitarannya. Mampu melakukan generalisasi dan memindahkan
prinsip-prinsip dan idea-idea yang dipelajari.
Dikutip dari :
http://www.learningandteaching.info/learning/solo.htm
No comments:
Post a Comment