Monday, April 28, 2014

Tajuk 2:Bidang Pentaksiran dan Bentuk Pentaksiran


TAJUK 2
 Bidang  pentaksiran dan Bentuk  pentaksiran.

SINOPSIS

Topik  ini  membincangkan mengenai bidang pentaksiran dan bentuk pentaksiran yang dijalankan dalam pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah.

HASIL PEMBELAJARAN

1.         Mengenal pasti  bidang pentaksiran dalam pendidikan sains.
2.         Menentukan bentuk pentaksiran dalam  pengajaran sains di sekolah-
    sekolah rendah.

Kerangka Tajuk-tajuk

Rajah 1.0 Kerangka tajuk


ISI  KANDUNGAN

2.1       Bidang Pentaksiran

Selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara aspek-aspek penting dalam pendidikan di Malaysia ialah untuk melahirkan warga negara yang berpengetahuan dan berkemahiran serta  memiliki nilai murni. Manakala bagi subjek sains aspek satu lagi aspek penting ialah untuk diterapkan ialah tentang sikap saintifik. Oleh itu pentaksiran yang dilaksanakan bertujuan menyemak sejauh mana bidang-bidang tersebut  dapat dikuasai oleh murid-murid.

2.1.1   Pengetahuan
           
Pengetahuan atau ilmu (Knowledge) merujuk kepada kefahaman manusia terhadap sesuatu perkara, yang mana ia merupakan kefahaman yang sistematik dan diusahakan secara sedar. Pada umumnya, ilmu mempunyai potensi untuk dimanfaatkan demi kebaikan manusia.
Ilmu merupakan pemahaman bermakna ataupun sesuatu yang memberikan makna kepada diri individu apabila datangnya sesuatu sumber maklumat yang dikatakan berkaitan dengan sesuatu kajian ataupun memerlukan kefahaman.Ilmu adalah berbeza dengan maklumat iaitu sesuatu maklumat tidak bererti atau bermakna sekiranya ia tidak dapat dijadikan makna atau mendatangkan makna kepada seseorang contohnya data-data dari komputer (binary code) tidak bermakna sekiranya tidak dirangkumkan untuk dijadikan perisian yang berguna kepada manusia dan ianya hanya akan kekal sebagai data.
Bagi subjek sains pengetahuan adalah berasaskan kepada metodologi empirikal, bermakna ilmu sains berkembang melalui penerokaan, penyiasatan dan eksperimen. Disiplin sains menekankan kepada dapatan-dapatan atau bukti-bukti yang konkrit seterusnya membina teori-teori dan konsep-konsep sains yang seterusnya berkembang membentuk pengetahuan baru kerana ilmu itu adalah sesuatu yang dinamik.

Sebagai satu bidang ilmu pengetahuan, sains membekalkan satu rangka konsep yang membolehkan kanak-kanak memahami alam sekeliling mereka. Ilmu pengetahuan sains ini akan menjadi lebih bermakna kepada murid jika mereka dibantu menghubungkan fakta dan konsep, membuat pengitlakan dan mengaitkan pembelajaran baru dengan ilmu yang sedia ada. Ini membolehkan mereka memahami situasi dan maklumat baru.

Berasaskan kaedah inkuiri, sains dapat memperkembangkan kemahiran untuk menyiasat alam sekitar mereka di samping mendapatkan ilmu pengetahuan. Inkuiri secara saintifik juga memerlu dan membolehkan murid memperkembangkan sikap yang positif.

2.1.2   Kemahiran
                       
Kemahiran proses sains perlu ditekankan kerana pertama, nilai penguasaan kemahiran proses sains dari segi intelek adalah lebih tinggi daripada semata-mata penguasaan fakta dan prinsip sains. Kemahiran proses yang dipelajari dalam sains adalah sebenarnya boleh diaplikasikan dalam kehidupan harian kita. Apabila murid-murid telah menguasai kemahiran ini, mereka boleh mengemukakan soalan dan mencari jawapan tentang alam sekeliling serta membentuk idea dan konsep dengan sendiri .Kedua, menurut kajian yang telah dijalankan oleh beberapa universiti di luar negara, mendapati murid-murid membentuk idea masing-masing tentang fenomena alam semulajadi sejak kecil lagi. Oleh itu, mereka sebenarnya bukanlah semata-mata mempelajari sesuatu yang baru di sekolah tetapi membina atau mengubahsuai pengalaman yang sediada melalui pendekatan inkuiri yang digunakan oleh guru.

Kemahiran Proses Sains terbahagi kepada:
* Memerhati
* Mengelas
* Mengukur dan menggunakan nombor
* Membuat inferens
* Meramal
* Berkomunikasi
* Menggunakan perhubungan ruang dan masa
* Mentafsir maklumat
* Mendefinisikan secara operasi
* Mengawal pembolehubah
* Membuat hipotesis
* Mengeksperimen

1.1.3     Sikap saintifik

Sikap saintifik ialah merujuk kepada sikap yang perlu ada pada seseorang khususnya pelajar-pelajar kearah membentuk pemikiran, kemahiran dan sikap sesuai sebagaiamana seorang saintis. Terdapat beberapa sikap saintifik yang perlu ada iaitu;
1. Bersikap inkuiri
2. Mempunyai objektif (Objectivity)
3. Berfikiran terbuka (Open-mindedness)
4. Perseverance
5. Kemanusiaan (Huminity)
6. Sanggup menerima kegagalan (Ability to    
    accept failure).
7. Skeptikal
2.2       Bentuk Pentaksiran

2.2.1   Penilaian Formatif
  • Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Maklumat yang diperoleh daripada penilaian formatif dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai.
  • Maka guru dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
  • Guru juga boleh menilai kemajuan murid dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat dinilai secara berpusat.

2.2.2   Penilaian Sumatif
  • Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir tahun atau pada akhir semester.
  • Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang murid dengan murid lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan.
  • Penilaian secara berpusat iaitu UPSR, PMR, SPM dan STPM biasanya dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.
  • Keputusan penilaian secara berpusat dapat memberi maklumat tentang pencapaian murid di seluruh negara.




2.2.3   Autentik

Pentaksiran autentik menurut Pert (1990) merupakan bentuk penilaian yang berdasarkanpencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah.

Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadappersekitaran, dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar.-

Dalam erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkanpelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar,kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven.-

Kepentingan Pentaksiran Autentik dan Pentaksiran Performance BasedAutentik
-       Menghendaki pelajar menggunakan pengetahuan dengan bermakna
-       Menghendaki pelajar mahir menggunakan pelbagai kemahiran (contohnya, penulisan,penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis)

-       Memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melaluipemikiran kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan.

-       Merangsang pelajar menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yangada dalam dunia sebenar.


-       kurang kepada kertas dan pensel lebih kepada amali, portfolio, persembahan, pemerhatian, penulisan, lisan, pameran dan eksperimen

No comments:

Post a Comment