TAJUK 12
|
PENTAFSIRAN SKOR UJIAN
|
SINOPSIS
Topik
ini membincangkan pentafsiran skor ujian . Bahagian ini menerangkan penggredan
atau peratus lulus-gagal, pelan tindakan pemulihan dan pengayaan serta cara
membaiki pengajaran.
HASIL PEMBELAJARAN
- Mengenalpasti peratus lulus-gagal.
- Membina pelan tindakan pemulihan dan pengayaan.
- Menentukan cara membaiki pengajaran.
Kerangka Tajuk-tajuk
Rajah 12.1 Kerangka Tajuk
Kandungan Isi
Selepas menduduki sesuatu ujian, guru akan memeriksa
kertas jawapan pelajar berdasarkan contoh Peraturan Memberi Markah (PMM) yang
telah ditetapkan. Guru juga bertanggungjawab untuk melaporkan kepada pihak
pentakbir sekolah, murid yang menduduki peperiksaan, ibu bapa atau pihak
berkepentingan tentang pencapaian atau kemajuan seseorang murid
Skor ujian tidak mendatangkan apa-apa makna kecuali guru
berupaya membuat tafsiran yang tepat dan sesuai.
Skor 75
yang diperoleh oleh seseorang pelajar dalam ujian matematik tidak
memberi makna kecuali kita boleh
mentafsirkannya sebagai penguasaan yang lemah, sederhana atau cemerlang. Cuba
bayangkan bagaimana seorang guru dapat melakukan tugas memberikan skor dan
menggred kemajuan murid. Adakah mereka mempunyai sesuatu strategi?. Bab ini
membincangkan tentang pentafsiran skor ujian dan pemberian gred.
Penskoran adalah satu proses memberi skor kepada jawapan
pelajar (Mokhtar Ismail,1995). Skor adalah berbentuk numerik. Manakala
penggredan pula adalah proses memberi gred ke atas jawapan pelajar atau skor
pelajar. Biasanya dilaporkan dalam bentuk abjad yang terdiri daripada 5 atau 6
kategori iaitu A -
cemerlang, B - Baik, C - Sederhana, D - rendah, E - tidak menguasai dan G-gagal. Pada umumnya semua sekolah rendah dan
menengah menggunakan gred seperti ini
dalam laporan kemajuan.
12.1 Peratus lulus/gagal
Pentafsiran untuk Peratus lulus – gagal agak berbeza
dengan memberi gred A,B,C,D,E dan G. Sistem ini hanya memberitahu samada
seseorang pelajar itu lulus atau gagal dalam ujian yang diambil. Guru boleh
menetapkan peratus lulus ialah 50% ke atas manakala peratus gagal ialah 49%
kebawah daripada markah penuh 100%. Kaedah ini memudahkan guru dan secara tidak
langsung tidak memberikan tekanan kepada pelajar. Tetapi sistem ini kurang memberi maklumat tentang
prestasi pelajar berbanding gred berabjad. Dari segi kebolehpercayaan, sistem
dua kategori adalah rendah kebolehpercayanya berbanding dengan sistem lima
kategori. Pada diri murid, usaha mereka mungkin hanya untuk lulus ujian sahaja,
bukan untuk mendapat markah yang baik kerana penggeredan lulus-gagal telah melenyapkan
sebahagian daripada motivasi dan ganjaran untuk berusaha ke arah kecemerlangan.
Oleh itu bolehlah dikatakan bahawa penggredan lulus-gagal telah mengwujudkan
rekod keputusan ujian yang tidak tepat dan tidak lengkap tentang pencapaian
pelajar.
Dalam konteks sistem pendididkan negara kita, penentuan
gred elok dilihat dari segi mata pelajaran apa yang sesuai dengan sistem gred
A,B,C,D,E dan G, dan apa yang sesuai dengan sistem lulus-gagal. Contohnya bagi
mata pelajaran Pendidikan Jasmani gred lulus-gagal adalah sesuai kerana tujuan
guru hanyalah untuk melihat keupayaan minimum dari segi kebolehan fizikal murid
dalam melakukan pergerakan otot tertentu.
12.2 Pelan
Tindakan untuk Pemulihan/Pengayaan
Pemulihan
bermaksud satu tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan murid yang mengalami kesusahan dari
segi pembelajaran. Manakala Pengayaan
pula bermaksud satu proses di mana aktiviti tambahan yang mempunyai aras
kesukaran yang lebih tinggi daripada aras aktiviti-aktiviti pembelajaran yang
dijalankan di dalam bilik darjah.
Berfikir (1 jam)
12.3 Cara memperbaiki pengajaran pembelajaran
Kepentingan
memberi gred adalah untuk mengetahui sejauh mana objektif pengajaran &
pembelajaran telah dicapai. Gred juga digunakan oleh guru untuk menunjukkan
pencapaian pelajar dalam penilaian sumatif seperti ujian akhir penggal/ujian
akhir tahun. Guru dapat mentafsirkan keputusan ujian yang baik atau sebaliknya hanya
dengan melihat serakan skor –skor selepas
ditaksirkan. Jika keputusan yang diperolehi selepas sesuatu ujian kurang memuaskan, guru
seharusnya membuat refleksi tentang pengajaran yang telah dilaksanakan samada
telah memenuhi objektif pembelajaran murid.
Guru
perlulah memilih dan menggunakan kaedah-kaedah yang paling sesuai bagi membantu
pelajar-pelajar dan dirinya sendiri bagi mencapai objektif pengajaran yang
dirancangkan. Antara
peranan yang boleh digunakan oleh guru untuk membaiki pengajaran dan
pembelajaran adalah:
• mengatur langkah-langkah yang sesuai
dalam pengelolaan sesi pemulihan
• menguruskan aktiviti pengajaran
pemulihan
• menentukan strategi pengajaran dan
pembelajaran
• menyediakan bahan dalam sesi pemulihan
• menjalankan aktiviti penilaian untuk
sesi pemulihan
• mengambil tindakan susulan yang
sewajarnya
Strategi
pemulihan boleh dilakukan secara individu atau berkumpulan
Rajah di
bawah adalah langkah-langkah pengelolaan sesi pemulihan
Rajah 12.2 Proses
Pengelolaan Sesi Pemulihan
Konsep pengayaan
Ø sejenis
aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar
Ø memberi
peluang kepada pelajar mengembangkan lagi sifat ingin tahu, semangat berdikari,
daya cipta serta bakat kepimpinan mereka.
Ø selepas
mereka telah berjaya menguasai satu atau beberapa kemahiran asas tertentu
Objektif-objektif pengayaan
- Menggunakan kemahiran-kemahiran yang telah dikuasai dalam pelajaran biasa untuk memperluaskan pengalaman dan pengetahuan mereka dalam pelajaran-pelajaran tertentu.
- Menjalani aktiviti-aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar untuk mempertingkatkan pencapaian mereka.
- Menggunakan masa lapang untuk memperkembangkan minat dan bakat mereka.
- Memupuk tabiat membaca malalui suatu program membaca dalam bentuk pengayaan dengan tujuan memperolehi ilmu pengetahuan.
- Menyemai sifat berdikari dan minat belajar dalam aktiviti pembelajaran dan seterusnya membolehkan merekan terus mencari ilmu pengetahuan sendiri dalam seumur hidup.
- Memperkembangkan bakat-bakat ciptaan serta keupayaan menilai sesuatu hasil kerja mereka melalui aktiviti-aktiviti pengayaan seperti kerja projek, lukisan, ukiran, binaan dan sebagainya.
- Memperkembangkan bakat kepimpinan kepada peringkat yang lebih tinggi melalui cara kumpulan mengikut pelbagai kebolehan.
Contoh-contoh Aktiviti Pengayaan
Di dalam konteks KBSR dan KBSM, aktiviti pengayaan
biasanya ditumpukan kepada:
1. bacaan
(membaca)
2. tulisan
(menulis)
3. kiraan
(mengira)
Aktiviti
Pengayaan Bacaan (Membaca)
Ø Sumber bahan
bacaan terdiri daripada kad-kad bacaan, buku-buku cerita, majalah-majalah
berunsur pendidikan.
Ø Kad-kad bacaan
mengandungi unsur-unsur Sains, Pendidikan Moral, Hal-Ehwal Tempatan, Geografi
dan Kesihatan.
Bahan
bacaan yang sesuai digunakan ialah bentuk penerangan, pantun, teka-teki,
dialog, cerita dan berita.
Aktiviti
Pengayaan Tulisan (Menulis)
Ø Biasanya
disediakan dalam bentuk lembaran kerja.
Ø Untuk
menarik minat murid-murid mengeja dan menulis perkataan, biasanya disediakan
dalam bentuk silang kata atau gambar-gambar yang menarik.
Aktiviti
Pengayaan Matematik (Mengira)
1. Permainan -
Ular dan tangga, domino, cantuman nombor dengan
bilangan benda, aktiviti juaI beli.
2. Teka-teki
- Meneka nombor, waktu, operasi.
3. Projek - Melukis corak dan pola berdasarkan bentuk geometri
membina
objek daripada tiga matra, melukis graf gambar, graf turus dan graf melintang.
Penyediaan Bahan Aktiviti Pengayaan
1. Isi kandungan hendaklah sesuai dengan
kemahiran-kemahiran
yang baru dikuasai oleh
murid-murid.
2. Peringkat
kesukaran hendaklah sesuaikan dengan
kebolehan
murid-murid,tanpa memerlukan banyak bimbingan daripada guru.
3. Bentuk aktiviti pengayaan haruslah menarik
dan mencabar.
Strategi
Pelaksanaan Aktiviti Pengayaan
Mengikut rancangan KBSR
dan KBSM, aktiviti pengayaan boleh dilaksanakan dengan tiga cara:
1. Aktiviti pengayaan untuk semua
murid melalui kumpulan mengikut
kebolehan.
2. Aktiviti kumpulan menjalankan
aktiviti pengayaan dengan kumpulan
menjalankan aktiviti pemulihan.
3.
Aktiviti
pengayaan untuk semua melalui kumpulan pelbagai kebolehan.
4.
Mengikut
rancangan KBSR dan KBSM, aktiviti pengayaan boleh dilaksanakan dengan tiga
cara:
i)
Aktiviti
pengayaan untuk semua murid melalui kumpulan mengikut kebolehan.
ii)
Aktiviti
kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan dengan kumpulan menjalankan
aktiviti pemulihan.
iii)
Aktiviti
pengayaan untuk semua melalui kumpulan pelbagai kebolehan.
Rajah 12.3 Aktiviti pengayaan dilaksanakan serentak
dengan aktiviti pemulihan
Rujukan
Mokhtar Ismail
(1995). Penilaian Dalam bilik darjah.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pusat Pembangunan Kurikulum (2002). Huraian Sukatan Pelajaran Sains. Kementerian Pelajaran Malaysia
No comments:
Post a Comment