Monday, April 28, 2014

Tajuk 1:Pengujian, Pengukuran, Pentaksiran dan Penilaian

TAJUK 1
PENGUJIAN, PENGUKURAN, PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

SINOPSIS

Topik  ini  membincangkan definisi istilah bagi ujian, pengukuran, pentaksiran dan penilaian.Seterusnya membincangkan beberapa tujuan pentaksiran seperti maklum balas,laporan,penempatan, perancangan dan penggredan.

HASIL PEMBELAJARAN

1. Menjelaskan maksud dan konsep bagi ujian, pengukuran, pentaksiran dan penilaian.
2. Menghuraikan tujuan pentaksiran seperti untuk maklum balas, pelaporan, penempatan, perancangan serta penggredan.

Kerangka Tajuk-tajuk
Rajah 1.0 Kerangka tajuk
ISI  KANDUNGAN

1.0                 Pengenalan

Aktiviti penilaian dalam bidang sains bermula dengan kajian yang dijalankan oleh Galton dan Binet untuk mengukur kebolehan individu. Konsep penilaian seterusnya berkembang sehingga muncul beberapa istilah yang berkaitan seperti pengukuran, penilaian dan pentaksiran.
1.1                 Pengujian

Pengujian bolehlah dianggap sebagai proses penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab, atau satu set instrument bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan seseorang pelajar atau individu. Menurut Cronbach(1970), ujian ialah satu prosedur yang sistematik untuk memerhati perlakuan atau tingkah laku seseorang individu dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor, atau satu system yang berkategori.Menurut Raminah(1991), ujian adalah suatu cara untuk mendapatkan contoh perlakuan yang diperlihatkan oleh murid dalam keadaan yang dikawal atau ditentukan. Maklumat yang diperoleh akan dijadikan dasar untuk membuat penilaian atau pengadilan.
Proses pengujian biasanya bermula dengan peringkat persediaan, diikuti pelaksanaan/pentadbiran ujian dan berakhir dengan pemeriksaan skrip jawapan. Melalui pengujian inilah seseorang guru mengetahui tahap pencapaian pelajar mereka. Oleh itu kecekapan guru untuk membina alat pengujian yang baik sangat mustahak bagi menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran para pelajar.
1.2         Pengukuran

Pengukuran didefinisikan sebagai suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik(melalui angka) tentang sebanyak mana pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu atau proses menentukan sejauhmana seseorang individu memiliki ciri-ciri tertentu. Untuk lebih mudah difahami tentang prestasi dan keupayaan seseorang individu kita menggunakan sesuatu pengukuran berbentuk angka, misalnya peratus ujian sains adalah untuk menggambarkan prestasi pelajar dalam subjek tersebut.

1.3                 Pentaksiran

Pentaksiran boleh didefinisikan sebagai proses mendapatkan  maklumat  dan menggunakannya untuk membuat keputusan tentang pelajar, kurikulum, program atau dasar. Pentaksiran ialah aktiviti pelengkap dalam sesuatu pengajaran. Ianya dilaksanakan secara formal atau tidak formal semasa pengajaran berjalan sama ada secara sedar atau tidak. Aktiviti pentaksiran bergerak seiring dengan aktiviti pengajaran serta mempunyai tujuan dan peranan yang tertentu seperti untuk tujuan formatif, sumatif, diagnostik atau penerokaan.

Mentaksir kebolehan pelajar secara ujian merupakan satu kemestian dalam pengajaran. Ujian yang dilaksanakan terdiri dari pelbagai bentuk iaitu objektif dan subjektif. Secara umumnya pentaksiran membawa maksud yang berbeza daripada penilaian, iaitu skop pentaksiran lebih luas daripada penilaian. Dalam pentaksiran sudah termasuk elemen penilaian formal dan tidak formal.





1.4                       Penilaian
Penilaian dilakukan dengan pelbagai matlamat. Ia juga dianggap sebagai satu cara untuk mendapatkan bukti yang tepat tentang sesuatu perkara. Ia seringkali digunakan dalam sebarang kaedah untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Justeru ia dianggap sebagai proses membuat pertimbangan atau keputusan dalam memberikan nilai, mutu, kualiti atau harga bagi sesuatu benda atau perkara. Menurut Stufflebeam(1971), penilaian sebagai proses menerangkan sesuatu secara terperinci melalui mencari dan memberi maklumat yang berguna dalam mempertimbangkan alternatif-alternatif keputusan. Menurut Gay(1985), penilaian ialah satu proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai. Popham(1975) menyatakan penilaian yang sistematik perlu mempunyai satu tafsiran yang formal tentang nilai fenomena pendidikan.
Dalam bidang pendidikan penilaian mencakupi aspek-aspek hasil pengajaran dan pembelajaran dan juga hasil sesuatu program pengajian. Selain data kuantitatif penilaian juga boleh dibuat melalui data berbentuk kualitatif misalnya melalui pemerhatian atau temubual. Secara ringkasnya penilaian merangkumi tiga proses utama iaitu, mengukur, menganalisis ukuran dan menginterpretasikan ukuran.
 


Latihan
1.    Dapatkan maklumat lanjut dari laman web http://www.gao.gov/special.pubs/pe1014.pdf
2.    Jelaskan perbezaan antara pengujian,pengukuran,penilaian dan pentaksiran.


2.0      TUJUAN PENTAKSIRAN

Matlamat utama pentaksiran yang dilaksanakan adalah untuk memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran. Ianya sudah tentu akan memberikan manfaat kepada bukan sahaja guru tetapi juga pelajar, ibu bapa serta pembuat dasar di kementerian pelajaran. Hasil penilaian yang dijalankan dapat dijadikan asas oleh guru untuk mengambil sebarang keputusan berkait dengan proses pengajaran demi untuk meningkatkan keberkesanannya.

Secara umumnya tujuan pentaksiran atau penilaian yang
dilaksanakan adalah untuk mendapatkan Maklum balas,membuat pelaporan, penempatan, merancang aktiviti serta penggredan.



2.1       Maklum balas

Penilaian yang dilakukan oleh guru dapat memberikan maklum balas kepada guru tentang tahap penguasaan pelajar terhadap pengetahuan dan kemahiran yang telah diajar. Selain itu penilaian juga dapat memberi maklum balas tentang masalah yang dihadapi oleh pelajar. Guru dapat mengenal pasti kemajuan seseorang pelajar serta tahap kecerdasan dan kecepatan seseorang pelajar. Seterusnya guru dapat mengambil tindakan yang bersesuaian bagi menangani sebarang masalah pelajarnya.

Penilaian yang dijalankan sepanjang tempoh pengajaran dan pembelajaran dapat menunjukkan kemajuan pelajar dalam satu jangka masa tertentu. Ianya dapat memberi maklum balas kepada guru tentang masalah yang dihadapi pelajar seterusnya mengambil tindakan serta pendekatan yang paling sesuai untuk membantu pelajar.
                                                                

   2.2       Pelaporan

Hasil penilaian yang dilaksanakan oleh guru seharusnya dikongsi bersama oleh pelajar, ibu bapa serta pihak kementerian. Justeru satu bentuk pelaporan yang standard perlu disebarkan bagi makluman dan tindakan  seterusnya. Laporan yang dihasilkan juga boleh membantu pelajar menyedari tahap kendiri serta prestasi masing-masing yang menyumbang kepada motivasi mahu pun tindakan penambahbaikan. Kepada ibu bapa ianya sangat mustahak bagi mengenalpasti dan maklumat sebenar berkaitan prestasi anak-anak mereka. Kerjasama ibu bapa di rumah bagi membantu anak-anak dalam menguasai pengetahuan dan kemahiran sangat membantu pelajar bagi meningkatkan pencapaian mereka. Kepada pihak PPD, JPN serta kementerian ianya sangat membantu dalam menggubal atau menambahbaik kurikulum yang sedia ada serta memperkenalkan pembaharuan di mana-mana yang perlu dalam sistem pendidikan negara.


2.2           Penempatan

Tujuan penilaian juga adalah untuk memilih dan menempatkan pelajar mengikut tahap penguasaan dan kemahiran mereka. Ia juga bertujuan untuk menentukan aliran serta kecenderungan mereka dalam bidang yang berbeza-beza. Secara lebih khusus guru perlu menempatkan pelajar dalam kumpulan yang sesuai supaya guru dapat menyesuaikan pula dengan kaedah dan pendekatan yang diambil semasa proses pengajaran dan pembelajaran.



2.4           Perancangan

Pentaksiran yang dijalankan juga dapat menggambarkan tahap penguasaan pelajar dalam isi kandungan serta kemahiran yang dikuasai. Ini akan membantu guru merancang aktiviti serta mengambil tindakan yang sewajarnya serta bersesuaian dengan pelajar berkaitan. Perancangan jangka pendek dan jangka panjang akan membantu guru mencapai target yang ditetapkan atau yang harus dicapai.

2.5     Penggredan

Penilaian sumatif yang dilaksanakan memerlukan intepretasi yang lebih terperinci terutamanya bagi menentukan tahap pencapaian pelajar dalam sesuatu subjek atau kemahiran. Untuk itu pelajar perlu diberi gred bagi memudahkan pihak ketiga mengenal pasti keupayaan pelajar terutama apabila memilih aliran atau untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

 


Latihan
1.    Bagaimanakah penilaian dapat membantu memperbaiki pengajaran dan pembelajaran?
2.    Mengapakah penilaian perlu dijalankan dalam bilik darjah?




Ringkasan

Pengujian: Proses/prosedur yang sistematik bagi mengukur pencapaian pelajar yang biasanya dibuat secara bertulis. Tujuan pengujian ialah untuk menentukan pencapaian pelajar dalam sesuatu sesi pembelajaran.

Pengukuran:Proses/prosedur yang sistematik bagi mengukur perubahan tingkah laku pelajar yang boleh dibuat secara pemerhatian, lisan atau secara bertulis. Tujuan pengujian ialah untuk menentukan perubahan tingkah laku pelajar, termasuk pencapaian akademik, penguasaan kemahiran dan sikap pelajar.

Penilaian: Proses/prosedur  yang sistematik bagi membuat pertimbangan dalam menafsir hasil pengukuran, yang bertujuan untuk memberi maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran atau sikap.

Pentaksiran: Proses/prosedur yang sistematik bagi mendapatkan maklumat dan membuat pertimbangan tentang hasil pembelajaran.

No comments:

Post a Comment