Monday, April 28, 2014

Tajuk 9:Pengskoran Pentaksiran

TAJUK 9
(PENGSKORAN PENTAKSIRAN)

SINOPSIS
Skor yang diperolehi oleh seseorang murid bergantung kepada prestasi jawapan yang diberikan oleh setiap soalan yang dijawab. Di samping prestasi menjawab, skor yang diperolehi juga dipengaruhi oleh cara pemarkahan oleh guru atau pemeriksa. Pada umumnya dalam sesuatu peperiksaan atau ujian, penggubal soalan atau guru akan menyediakan skema pemarkahan sebagai panduan bagi memeriksa skrip jawapan murid. Skema pemarkahan perlu disediakan oleh guru lebih awal supaya ia dapat membantu guru mengenalpasti soalan yang mungkin perlu diperbaiki atau dibuang.
            Dalam usaha menyediakan skema pemarkahan bagi pemeriksa kertas jawapan, tiga aspek yang perlu diberikan perhatian oleh guru atau penyedia skema pemarkahan ialah:
1.         Kandungan – mencakupi aspek maklumat atau pengetahuan yang berkaitan;
2.         Pengelolaan – aspek penggunaan bahasa – lancar, tepat dan matang, dan
3.         Proses – aspek ketepatan, munasabah, komperehensif, konsisten, keaslian dan daya kreatif menjawab.
Secara umumnya, skema pemarkahan terbahagi pada dua
cara iaitu skema pemarkahan holistik dan skema pemarkahan analitik.

HASIL PEMBELAJARAN
1.         Menjelaskan maksud penskoran rubrik, analitik dan holistik.
2.         Menyediakan penskoran rubrik , analitik dan holistik.

                                                                       
Kerangka Tajuk-tajuk

PENSKORAN
PENTAKSIRAN





PENSKORAN RUBRIK
            Skema penskoran rubrik merupakan skema yang dibuat oleh guru atau penilai sebagai panduan untuk menganalisis hasil atau proses yang dilakukan oleh pelajar.

Kegunaan pengskoran rubrik:

 1.        Diperlukan untuk menilai penguasaan subjek atau aktiviti yang dilakukan oleh murid.
2.         Digunanakan sebagai panduan untuk menilai sampel yang dibuat oleh pelajar.
3.         Juga digunakan untuk menilai aktiviti kumpulan, projek dan juga pembentangan lisan oleh pelajar.
4.         Kegunaanya bergantung kepada tujuan penilaian bukannya bergantung kepada aras gred atau subjek.

Pengskoran rubrik menyediakan panduan pada setiap aras yang diperlukan untuk menilai pelajar. Panduan penialain ini membolehkan pelajar memahami mengapa mereka mendapat sesuatu markah dan mereka perlu mempertingkatkan pencapaian mereka di masa hadapan.
                                                           
Kelebihan pengskoran rubrik:

1:  Menyokong peperiksaan di mana spesifik kriteria telah dicapai.
2: Menyediakan maklumbalas kepada pelajar bagaimana mereka boleh meningkatkan pencapaian mereka.

PENGSKORAN HOLISTIK

Skema pemarkahan yang disediakan secara umum sebagai panduan. Skema ini sesuai bagi pemarkahansoalan berbentuk karangan atau esei.  Pemarkahan diberi berdasarkan impression.  Pemarkahan secara holistik memerlukan pemeriksa terlebi dahulu secara keseluruhan jawapan yang diberikan oleh murid dan kemudian mengelaskan atau menelompokkan pencapaian mengikut kelompok pencapaian ikut kumpulan atau kelompok pencapaian sebelum menganggarkan pemberian markah keseluruhan bagi sesuatu soalan.  Murid bebas memberikan jawapan asalkan tidak menyeleweng daripada kehendak soalan.  Pemeriksaan secara holistik ini memerlukan pemeriksa atau guru yang berpengalaman dan benar-benar menguasai bidang atau mata pelajaran berkenaan.

Contoh skema pemarkahan secara holistik :

Skema pemarkahan secara holistik.

Markat
Kriteria
5
Cemerlang-menguasai semua objektif serta dapat berhujah dengan baik dan berkesan.
4
Baik-menguasai kebanyakan objektif dan dapat memberikan hujah dengan baik dan berkesan.
3
Memuaskan- menguasai hampir sebahagian besar objektif dan memberikan hujah dengan memuaskan.
2
Lemah – Menguasai sebahagian kecil objektif dan hujah yang diberikan tidak memuaskan.
1
Kurang memuaskan – belum menguasai sebarang objektif dan hujah adalah lemah.
0
Gagal – gagal memberikan sebarang jawapan dan hujah amat lemah.

            Skema pemarkahan secara holistik mempunyai kelebihan dari segi pemeriksaan kertas jawapan yang lebih cepat berbanding cara analitis.  Walaupun begitu cara pemarkahan sebegini kurang objektif.  Langkah meningkatkan keobjektifan dapat dilaksanakan melalui mesyuarat penyelarasan atau pemurnian markat antara guru berkenaan.  Dalam mesyuarat berkenaanketua bagi pemeriksaan skrip peperiksaan akan memberikan panduan memeriksa skrip jawapan diikuti dengan latihan tertentu.

PENGSKORAN ANALITIK

Pemarkahan secara analitik lebih terperinci daripada holistik.  Ia mengandungi nilai tara isi kandungan, pengelolaan dan proses yg lebih khusus.  Misalnya penentuan pemberatan jawapan, banyaknya fakta serta kualiti hujah yang diberikan untuk pertimbangan, layak diberikan markat penuh, dan agihan markat berdasarkan aspek seperti markat untuk isi, persembahan, bahasa ataupun isi mengikut fakta.
           






Contoh skema pemarkahan analitik :

Kriteria
Aras Pencapaian
Bilangan sumber
0 - 4
5 - 9
10 - 12
Ketepatan isi
Tidak ada isi yang tepat
Sedikit isi yang tepat
Banyak isi yang tepat
Organisasi
Tidak dapat menyatakan sumber maklumat diperolehi
Sukar menyakatan sumber maklumat diperlehi
Senang menyatakan sumber maklumat diperolehi
Bibliografi
Bibliografi mengandungi sedikit maklumat yang relevan
Bibliografi mengandungi banyak maklumat yang relevan
Bibliografi mengandungi kesemua maklumat yang relevan

Pemarkahan secara analitik lebih objektif berbanding dengan holistik. Hal ini disebabkan skemanya yang lebih terperinci. Walaupun begitu pemarkahan begini akan mengambil masa yang lama lebih-lebih lagi sekiranya bilangan calon yang ramai.
            Bagi meningkatkan keberkesanan pemeriksaan soalan berbentuk esei, langkah yang boleh anda lakukan sebagai seorang guru adalah dengan cara:
1.         Memahami kehendak soalan. Pemeriksa perlu benar-benar memahami kehendak soalan.
2.         Menyediakan skema pemarkahan. skema harus fleksibel, iaitu boleh ditokok tambah dan dibaiki apabila meninjau tindak balas calon. Murid mungkin memberikan jawapan yang tidak terdapat dalam skema tetapi idea itu boleh diterima.
3.         Mengadakan penyelarasan sebelum peperiksaan.
4.         Memeriksa beberapa skrip jawapan murid terlebbih dahulu.
5.         Memeriksa jawapan hingga selesai.
6.         Mengelak daripada mengenali nama murid.
7.         Memberikan ulasan pada kertas jawapan

No comments:

Post a Comment