TAJUK 9
|
(PENGSKORAN PENTAKSIRAN)
|
SINOPSIS
Skor yang
diperolehi oleh seseorang murid bergantung kepada prestasi jawapan yang
diberikan oleh setiap soalan yang dijawab. Di samping prestasi menjawab, skor
yang diperolehi juga dipengaruhi oleh cara pemarkahan oleh guru atau pemeriksa.
Pada umumnya dalam sesuatu peperiksaan atau ujian, penggubal soalan atau guru
akan menyediakan skema pemarkahan sebagai panduan bagi memeriksa skrip jawapan
murid. Skema pemarkahan perlu disediakan oleh guru lebih awal supaya ia dapat
membantu guru mengenalpasti soalan yang mungkin perlu diperbaiki atau dibuang.
Dalam usaha menyediakan skema
pemarkahan bagi pemeriksa kertas jawapan, tiga aspek yang perlu diberikan
perhatian oleh guru atau penyedia skema pemarkahan ialah:
1. Kandungan
– mencakupi aspek maklumat atau pengetahuan yang berkaitan;
2. Pengelolaan
– aspek penggunaan bahasa – lancar, tepat dan matang, dan
3. Proses
– aspek ketepatan, munasabah, komperehensif, konsisten, keaslian dan daya
kreatif menjawab.
Secara umumnya, skema pemarkahan
terbahagi pada dua
cara iaitu skema pemarkahan holistik dan skema pemarkahan
analitik.
HASIL
PEMBELAJARAN
1. Menjelaskan maksud penskoran rubrik,
analitik dan holistik.
2. Menyediakan penskoran rubrik , analitik
dan holistik.
Kerangka
Tajuk-tajuk
PENSKORAN
PENTAKSIRAN
PENSKORAN
RUBRIK
Skema penskoran
rubrik merupakan skema yang dibuat oleh guru atau penilai sebagai panduan untuk
menganalisis hasil atau proses yang dilakukan oleh pelajar.
Kegunaan pengskoran rubrik:
1. Diperlukan untuk menilai penguasaan
subjek atau aktiviti yang dilakukan oleh murid.
2. Digunanakan sebagai panduan untuk
menilai sampel yang dibuat oleh pelajar.
3. Juga digunakan untuk menilai aktiviti
kumpulan, projek dan juga pembentangan lisan oleh pelajar.
4. Kegunaanya bergantung kepada tujuan
penilaian bukannya bergantung kepada aras gred atau subjek.
Pengskoran
rubrik menyediakan panduan pada setiap aras yang diperlukan untuk menilai
pelajar. Panduan penialain ini membolehkan pelajar memahami mengapa mereka
mendapat sesuatu markah dan mereka perlu mempertingkatkan pencapaian mereka di
masa hadapan.
Kelebihan
pengskoran rubrik:
1: Menyokong peperiksaan di mana spesifik
kriteria telah dicapai.
2:
Menyediakan maklumbalas kepada pelajar bagaimana mereka boleh meningkatkan
pencapaian mereka.
PENGSKORAN HOLISTIK
Skema
pemarkahan yang disediakan secara umum sebagai panduan. Skema ini sesuai bagi
pemarkahansoalan berbentuk karangan atau esei.
Pemarkahan diberi berdasarkan impression. Pemarkahan secara holistik memerlukan
pemeriksa terlebi dahulu secara keseluruhan jawapan yang diberikan oleh murid dan
kemudian mengelaskan atau menelompokkan pencapaian mengikut kelompok pencapaian
ikut kumpulan atau kelompok pencapaian sebelum menganggarkan pemberian markah
keseluruhan bagi sesuatu soalan. Murid
bebas memberikan jawapan asalkan tidak menyeleweng daripada kehendak
soalan. Pemeriksaan secara holistik ini
memerlukan pemeriksa atau guru yang berpengalaman dan benar-benar menguasai
bidang atau mata pelajaran berkenaan.
Contoh
skema pemarkahan secara holistik :
Skema
pemarkahan secara holistik.
Markat
|
Kriteria
|
5
|
Cemerlang-menguasai
semua objektif serta dapat berhujah dengan baik dan berkesan.
|
4
|
Baik-menguasai
kebanyakan objektif dan dapat memberikan hujah dengan baik dan berkesan.
|
3
|
Memuaskan-
menguasai hampir sebahagian besar objektif dan memberikan hujah dengan
memuaskan.
|
2
|
Lemah –
Menguasai sebahagian kecil objektif dan hujah yang diberikan tidak memuaskan.
|
1
|
Kurang
memuaskan – belum menguasai sebarang objektif dan hujah adalah lemah.
|
0
|
Gagal –
gagal memberikan sebarang jawapan dan hujah amat lemah.
|
Skema pemarkahan secara holistik
mempunyai kelebihan dari segi pemeriksaan kertas jawapan yang lebih cepat
berbanding cara analitis. Walaupun
begitu cara pemarkahan sebegini kurang objektif. Langkah meningkatkan keobjektifan dapat
dilaksanakan melalui mesyuarat penyelarasan atau pemurnian markat antara guru
berkenaan. Dalam mesyuarat
berkenaanketua bagi pemeriksaan skrip peperiksaan akan memberikan panduan
memeriksa skrip jawapan diikuti dengan latihan tertentu.
PENGSKORAN ANALITIK
Pemarkahan
secara analitik lebih terperinci daripada holistik. Ia mengandungi nilai tara isi kandungan,
pengelolaan dan proses yg lebih khusus.
Misalnya penentuan pemberatan jawapan, banyaknya fakta serta kualiti
hujah yang diberikan untuk pertimbangan, layak diberikan markat penuh, dan
agihan markat berdasarkan aspek seperti markat untuk isi, persembahan, bahasa
ataupun isi mengikut fakta.
Contoh
skema pemarkahan analitik :
Kriteria
|
Aras
Pencapaian
|
||
Bilangan sumber
|
0
- 4
|
5
- 9
|
10
- 12
|
Ketepatan isi
|
Tidak
ada isi yang tepat
|
Sedikit
isi yang tepat
|
Banyak
isi yang tepat
|
Organisasi
|
Tidak
dapat menyatakan sumber maklumat diperolehi
|
Sukar
menyakatan sumber maklumat diperlehi
|
Senang
menyatakan sumber maklumat diperolehi
|
Bibliografi
|
Bibliografi
mengandungi sedikit maklumat yang relevan
|
Bibliografi
mengandungi banyak maklumat yang relevan
|
Bibliografi
mengandungi kesemua maklumat yang relevan
|
Pemarkahan
secara analitik lebih objektif berbanding dengan holistik. Hal ini disebabkan
skemanya yang lebih terperinci. Walaupun begitu pemarkahan begini akan mengambil
masa yang lama lebih-lebih lagi sekiranya bilangan calon yang ramai.
Bagi meningkatkan keberkesanan
pemeriksaan soalan berbentuk esei, langkah yang boleh anda lakukan sebagai
seorang guru adalah dengan cara:
1. Memahami kehendak soalan. Pemeriksa
perlu benar-benar memahami kehendak soalan.
2. Menyediakan skema pemarkahan. skema
harus fleksibel, iaitu boleh ditokok tambah dan dibaiki apabila meninjau tindak
balas calon. Murid mungkin memberikan jawapan yang tidak terdapat dalam skema
tetapi idea itu boleh diterima.
3. Mengadakan penyelarasan sebelum
peperiksaan.
4. Memeriksa beberapa skrip jawapan murid
terlebbih dahulu.
5.
Memeriksa jawapan hingga selesai.
6. Mengelak daripada mengenali nama murid.
7. Memberikan ulasan pada
kertas jawapan
No comments:
Post a Comment