TAJUK 7
|
Pembinaan Ujian Objektif
|
SINOPSIS
Membuat
pilihan tentang jenis ujian yang akan diberikan kepada pelajar anda bagi tujuan
mengukur pencapaian mereka boleh menjadi sukar sebagaimana membina item itu sendiri. Justeru itu memilih
jenis ujian itu bergantung kepada objektif yang ditetapkan terlebih dahulu.
HASIL PEMBELAJARAN
1. Menjelaskan definisi item objektif
2. Membincangkan format soalan objektif
3. Memperihalkan skema pemarkahan
ISI
KANDUNGAN
7.1 Definisi
Item Objektif
Item objektif memerlukan pelajar membuat pilihan jawapan
yang betul daripada beraneka pilihan atau memberikan jawapan dalam bentuk
perkataan, jawapan pendek dan melengkapkan ayat.
7.1.1
Item Lengkapkan
Item jenis ini adalah
dalam bentuk satu ayat dengan perkataan atau rangkai kata tertentu diganti
dengan tempat kosong untuk diisi oleh pelajar. Ayat boleh mengandungi satu atau
lebih tempat kosong.
7.1.2 Item
Betul-Salah
Satu pernyataan
diberi dan calon dikehendaki membuat pilihan, iaitu sama ada dia bersetuju atau
tidak dengan pernyataan itu. Item ini
merupakan sejenis soalan yang paling mudah dibina. Peluang untuk mendapat
jawapan adalah separuh (kelemahan utama).
7.1.3 Item Padanan
Item ini memerlukan
seseorang calon memilih perkara di ruang kanan dengan perkara di sebelah
7.1.4 Item
Pengkelasan
Item ini hampir sama
dengan item padanan. Beberapa pernyataan
atau tajuk diberi dan kemudian diberikan
beberapa soalan berasaskan pernyataan
atau tajuk tersebut. Pelajar dikehendaki memilih perkataan/rangkai kata/
pernyataan yang paling berkaitan dengannya. Huruf ditulis atau ditandakan di
sebelahnya.
7.1.5 Item Objektif Jenis Anika Pilihan
Item jenis ini mestilah mempunyai tiga komponen asas yang
penting;
a.
Stimulus/rangsangan
Rangsangan dimaksudkan kepada teks, grafik, jadual,
perbualan dan seumpamanya.
b.
Stem/ pokok soalan
Pokok soalan ialah bahagian yang mengandungi tugasan dan
kebiasaannya berbentuk ayat lengkap, ayat tidak lengkap dan soalan
c.
Pilihan/ opsyen bermaksud perkara yang diberikan sebagai
jawapan berbentuk angka, simbol, frasa, gambarajah dan jadual. Komponen ini
berfungsi sebagai pilihan betul dan juga pengganggu.
Item jenis anika pilihan ini boleh dibahagikan kepada
beberapa bentuk yang berbeza antonim , sinonim ,jawapan
disenaraikan ,interpretif ,mencari kesilapan cantuman dan kloz.
7.2 Garis
Panduan Pembinaan Item Objektif
7.2.1 Reka Bentuk Ujian
Objektif sesuatu topik dan subtopik perlu dirujuk
terlebih dahulu agar tahap pengetahuan dan kefahaman murid boleh diukur secara
lebih spesifik.
7.2.2 Menulis Soalan Ujian
Terdapat banyak jenis item objektif ini, item aneka
pilihan, mengisi tempat kosong, jawapan soalan pendek, soalan betul-salah dan
soalan padanan namun pilihannya bergantung kepada hasil pembelajaran dan topik
dalam sukatan pelajaran.
Perkara berikut perlu diberi perhatian ketika menyediakan
item ujian;
a.
Arahan bagi setiap jenis soalan mestilah mudah, ringkas
dan tidak mengelirukan.
b.
Bahasa yang digunakan juga mestilah jelas dan tidak
mengelirukan
c.
Menulis item soalan ini memerlukan pengetahuan yang
spesifik
d.
Penulisan dalam bentuk negetif boleh mengelirukan pelajar
dan sepatut dielakkan
7.3 Skema
Pemarkahan
Menilai prestasi pelajar dengan menggunakan item objektif
ini amat mudah berbanding dengan penyediaan soalan. Tiada perbezaan markah
dicatatkan walaupun skrip jawapan diperiksa oleh pemeriksa yang berbeza.
Ujian objektif adalah
dibentuk daripada beberapa item objektif yang boleh diperiksa secara objektif,
pemeriksa yang berlainan memperolehi skor yang sama ketika memeriksa kertas
yang sama. Grondlund,1977
No comments:
Post a Comment