TAJUK 14
|
BENTUK PEPERIKSAAN:PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH
|
SINOPSIS
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu bentuk pentaksiran
yang dilaksanakan di sekolah . Ianya
dirancang, ditadbir, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur
yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM).
HASIL PEMBELAJARAN
1.
Menerangkan tentang Penilaian Berasaskan Sekolah
2.
Menjelaskan maksud PEKA dan konsep-konsepnya
3. Menghuraikan
keperluan dan implimentasi PEKA Sains dalam penilaian berasaskan sekolah.
Kerangka Tajuk-tajuk
Kandungan Isi
14.1 Pengenalan
Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan salah satu komponen pentaksiran yang
dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru
mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Demi
menjamin kualiti pelaksanaan PBS, mekanisma penyelarasan dan pemantauan akan
dilaksanakan untuk meningkatkan kesahan
dan kebolehpercayaan skor pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah.
PBS di peringkat Ujian Pencapaian Sekolah Rendah terdiri
daripada 2 bentuk iaitu Kerja
Kursus (PEKA) dan Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)
14.2 PEKA
Penilaian Kerja Amali Sains (PEKA) merupakan salah
satu komponen pentaksiran yang dikendalikan oleh pihak sekolah. Peka sains
dirancang, ditadbir, diskor dan dilaporkan secara terancang melalui prosedur yang
ditetapkan oleh LPM (Lembaga Peperiksaan Malaysia). Peka Sains dilaksanakan
oleh pihak sekolah dan ditaksirkan oleh guru-guru di sekolah secara berterusan
dalam pengajaran dan pembelajaran.
Demi menjamin
kualiti pelaksanaan PEKA Sains, mekanisme penyelarasan, pemantauan dan
pengesanan dilakukan untuk meningkatkan kebolehpercayaan dan keesahan skor
pentaksiran.
Pentaksiran
Kerja Amali Sains (PEKA Sains) merupakan pentaksiran berasaskan sekolah. PEKA
Sains dilaksanakan untuk mentaksir konstruk kemahiran proses sains, kemahiran
menyelesaikan masalah secara saintifik, kemahiran manipulatif sains dan nilai
murni serta sikap saintifik semasa pelajar menjalankan aktiviti, eksperimen,
penyiasatan atau kajian lapangan.
Pentaksiran ini merupakan proses mendapatkan evidens dan membuat penghakiman terhadap penguasaan dan penghayatan pelajar terhadap konstruk yang telah dikenalpasti berdasarkan standard yang telah ditetapkan. PEKA Sains ini dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. PEKA Sains merupakan pelengkap kepada kurikulum sains di sekolah.
Pentaksiran ini merupakan proses mendapatkan evidens dan membuat penghakiman terhadap penguasaan dan penghayatan pelajar terhadap konstruk yang telah dikenalpasti berdasarkan standard yang telah ditetapkan. PEKA Sains ini dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. PEKA Sains merupakan pelengkap kepada kurikulum sains di sekolah.
14.21 Objektif PEKA
Untuk membolehkan pelajar:
·
Menguasai kemahiran kemahiran proses sains dan
kemahiran manipulatif Sains
·
Memantapkan kefahaman dan pengetahuan tentang teori
dan konsep sains
·
Menerapkan sikap saintifik dan nilai- nilai murni.
14.3 STRUKTUR/FORMAT
Ciri-ciri
PEKA Sains
Dalam usaha untuk merealisasikan konsep dan memenuhi
keperluan pentaksiran, maka proses pentaksiran Sains berdasarkan ciri-ciri
berikut:
Keserasian dengan kehendak kurikulum
Keserasian dengan kehendak kurikulum
Format pentaksiran berdasarkan sekolah
dan jenis aspek yang ditaksir mengambil kira kemahiran saintifik serta sikap
saintifik dan nilai murni yang ingin diperkembangkan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran.
Berpusatkan Pelajar
PEKA Sains ini memberi peluang kepada
murid untuk ditaksirkan apabila telah bersedia dan mempunyai pengalaman dalam
sesuatu perkara yang hendak ditaksir. Ini memberi peluang pentaksiran
dilaksanakan dalam keadaan tenang, selesa dan selaras dengan rancangan
pengajaran guru.
Telus dan Terbuka
Telus dan Terbuka
PEKA Sains memberi peluang kepada
murid untuk mengetahui:
* perkara yang ditaksir
* bagaimana perkara itu ditaksir
* bila perkara itu ditaksir
* dimana perkara itu ditaksir
Bolehlaksana dan sistematik
* perkara yang ditaksir
* bagaimana perkara itu ditaksir
* bila perkara itu ditaksir
* dimana perkara itu ditaksir
Bolehlaksana dan sistematik
Format pentaksiran ini telah mengambil
kira aspek-aspek berikut:
* kebolehlaksanaan pentadbiran pentaksiran
* tertib pelaksanaan pentaksiran
* kebolehlaksanaan pentadbiran pentaksiran
* tertib pelaksanaan pentaksiran
Kepelbagaian instrumen
Instrumen
yang digunakan:
·
Laporan dan kerja amali
·
Kerja lapangan
·
Aktiviti-aktiiti dalam kelas (simulasi dan mainan
peranan)
·
Folio
·
Projek
·
Buku skrap
·
Senarai semak
·
Model
·
Penilaian formatif dan berterusan
·
Pelajar digalakkan menguasai ilmu dan mendapatkan
pengalam sepanjang masa
·
Pelajar diberi peluang meningkatkan prestasi kerja dan
skor yang diperoleh.
·
Produk pelajar disimpan untuk tujuan koordinasi.
Kaedah Penilaian: Berterusan dan penilaian formatif
Penilaian
dilaksanakan untuk Tahun 3 hingga Tahun 6. Melalui jangkamasa penilaian ini
pelajar digalakkan menguasai pengetahuan dan pengalaman untuk memberi peluang
mereka memperbaiki kerja amali dan skor yang diperoleh.
Instrumen
Instrumen ialah
kaedah/mekanisme yang digunakan untuk mendapatkan evidens tentang tahap
penguasaan pelajar terhadap sesuatu kemahiran yang ditaksir.
Instrumen
yang digunakan ialah laporan amali dan senarai semak
3.1 Laporan
Amali
Laporan
kajian yang berformat mengenai sesuatu tugasan penyiasatan daripada buku teks/
buku amali sains / sumber-sumber lain .
3.2 Senarai
Semak
Senarai
semak ialah alat pentaksiran yang mengandungi suatu set pernyataan yang dirangka
dan disediakan secara terancang untuk menyemak konstruk II
(Menjalankaneksperimen) dan konstruk V (Sikap saintifik dan Nilai Murni)
Dokumen
dokumen yang diperlukan
·
Manual Pengurusan Pentaksiran Sains UPSR
1. PEKA
: Panduan Penilaian
2. PEKA
: Buku Laporan
|
14.4 KONSEP
KONSTRUK YANG DITAKSIR
Terdapat lima konstruk yang ditaksir iaitu:
Konstruk I : Merancang eksperimen
Konstruk II : Menjalankan
eksperimen
Konstruk III : Mengumpul dan merekod
data/ pemerhatian
Konstruk IV : Mentafsir
data dan membuat kesimpulan / rumusan
Konstruk V : Sikap saintifik dan nilai murni
Konstruk
I : Merancang eksperimen
Konstruk ini menguji kebolehan
calon mempamerkan perancangan menyeluruh yang mengandungi perkara berikut dengan tepat :
1. Tujuan penyiasatan
2. Hipotesis
3. Semua pembolehubah yang terlibat
4. Bahan dan radas
5. Kaedah
atau teknik
Konstruk
II : Menjalankan eksperimen
Konstruk ini menguji kebolehan calon menjalankan
eksperimen berdasarkan perancanganserta
penggunaan dan pengendalian bahan/ radas:
1.Kebolehan
mengguna dan mengendali bahan/ radas dengan cermat dan betul.
2.Kebolehan
membersihkan bahan/ radas dengan cara yang betul.
3.Kebolehan
menyimpan bahan/ radas dengan betul dan selamat.
4.Kebolehan melakar/ melukis spesimen/ peralatan
sains dengan susunan yang kebolehan
calon mengumpul dan merekod data dipamerkan melalui perkara berikut :
1. Boleh membina jadual dengan pembolehubah
dimanipulasi dan pemboleh ubahbergerak balas
yang betul.
2. Boleh melengkapkan data pembolehubah
dimanipulasikan dalam jadual dengan betul.
3. Boleh mencatatkan data/ pemerhatian pembolehubah
bergerak balas yang diperolehi daripada
eksperimen dengan betul
Konstruk
IV : Mentafsir data dan membuat kesimpulan / Rumusan
Konstruk ini menguji kebolehan
calon mentafsir dan membuat kesimpulan/ rumusandipamerkan melalui perkara berikut :
1. Boleh mentafsir data atau menulis perbincangan
atau melukis graf dengan kaedahyang betul:
•Tajuk graf
•Paksi berlabel
dan berunit
•Skala seragam
•Bentuk graf sesuai dengan eksperimen
2. Boleh menyatakan hipotesis
diterima atau ditolak.
3. Boleh membuat kesimpulan /
rumusan
Konstruk
V : Sikap saintifik dan nilai murni
Konstruk ini menguji kebolehan calon penghayatan
sikap saintifik dan nilai murni melalui :
1. Minat dan sifat ingin tahu
2. Sistematik
3. Bekerjasama
4. Bertanggung jawab
Tanggungjawab Sekolah
Sebelum Pentaksiran
·
Menerima
surat pekeliling PEKA daripada JPN
·
Menerima
dokumen PEKA daripada JPN
·
Pengetua
menubuhkan Jawatankuasa PEKA
·
Pengetua
melantik pentaksir bagi setiap mata pelajaran
·
Menghantar
senarai JK PEKA dan pentaksir
·
memperbanyakkan
dokumen PEKA untuk kegunaan pentaksir
·
menyediakan
jadual pelaksanaan PEKA dan menghantar salinan kepada JPN dan KP kawasan
·
Memberi
taklimat pelaksanaan PEKA kepada pelajar
·
Memastikan
setiap murid memiliki fail PEKA
Semasa Pentaksiran
·
Pentaksiran
dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
·
Penyelarasan
skor dilakukan oleh KP Sekolah
·
Pemantau
dalaman membuat pemantauan
·
Pentaksir
merekod skor dalam Borang Skor Individu
·
Pentaksir
menyimpan evidens pentaksiran dalam fail individu
·
Pentaksir
memaklumkan skor kepada pelajar yang ditaksir dan murid menandatangani Borang
Skor Individu bagi setiap taksiran
·
Pentaksir
memindahkan skor dari Borang Skor Individu ke Borang Gred Induk
Selepas Pentaksiran
·
Borang
Skor Individu disemak dan disahkan oleh Pengetua dan disimpan di sekolah
·
Borang
Gred Induk disemak dan disahkan oleh Pengetua. Satu salinan dihantar ke JPN
melalui KPKawasan
·
SU
Peperiksaan bertanggungjawab memastikan pentaksir sekolah memasukkan GRED calon
dalam aplikasi yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan
·
SU
Peperiksaan menyerahkan salinan cetakan Borang Gred Induk calon untuk disahkan
oleh Pengetua
·
Mengeluarkan
sijil PEKA kepada calon
14.5 IMPLIMENTASI
Kerangka Pelaksanaan
TAHUN
|
PERKARA
|
CADANGAN TARIKH
|
3,4,5
|
Kemaskini Penilaian Individu
Bentuk Skor
|
Februari-Oktober
November
|
6
|
Kemaskini Penilaian Individu
Bentuk Skor dan penilaian akhir individu
Melengkapkan skor
Masukkan skor
|
Februari – 31 Julai
1 Ogos
2 Ogos
3-5 Ogos
|
|
menghantar disket dan skor ke PPD
menghantar disket dan skor ke JPN
|
7-8 Ogos
9-10 Ogos
|
Pernyataan Keputusan
KOD PENCAPAIAN
|
TAHAP PENCAPAIAN
|
1
|
Boleh menggunakan kemahiran dengan cemerlang serta mengamalkan
sikap saintifik dalam melakukan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah
|
2
|
Boleh menggunakan kemahiran saintifik dalam
melakukan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah
|
3
|
Boleh menggunakan kemahiran saintifik dengan
bimbingan guru serta mengamalkan sikap saintifik dalam melakukan penyiasatan
untk menyelesaikan masaalah.
|
4
|
Boleh menggunakan kemahiran saintifik dengan bantuan
guru dalam melakukan penyiasatan
|
Skor
yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan pelajar dan ini bolehdiperbaiki
dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa
Pemantauan
berterusan
Pemantauan
dilakukan secara berterusan bertujuan untuk memastikan PEKA Sains dilaksanakan
dan mengikut prosedur yang ditetapkan.
Penubuhan
Jawatankuasa dan Pelan Tindakan
JK Pengurusan dan Pengendalian PEKA Sains
(peringkat sekolah)
|
|
Sila dapatkan
satu contoh Carta Organisasi Pelaksana dari sekolah anda dan buat kajian
mendalam tentang JK tersebut. Sila siapkan Carta Organisasi tersebut dan
laporan bertulis anda dalam 50 patah perkataan.
|
||||
Sila luangkan
masa anda untuk melihat rekod penilaian PEKA Sains sekolah anda. Sila sediakan
laporan pemeriksaan dan pelaksanaan PEKA sekolah anda dalam 100 patah
perkataan.
|
|||
Naylor, S., Keogh, B. and
Goldsworthy, A. (2004). Active assessment.
L London:David Fulton Publishers Ltd.
Doran, R.,Chan, F. and Tamir, P. (1998) Science
educator’s guide to assessment. Virginia:
National Science Teachers Association.
No comments:
Post a Comment