TAJUK 8
|
Pembinaan Ujian Subjektif
|
Sinopsis
Item subjektif ini mampu
menguji kedalaman pengetahuan dan kemahiran pelajar terhadap sesuatu topik
serta memupuk kemahiran berfikir untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul.
Hasil
Pembelajaran
1.
Menyatakan definisi item subjektif secara jelas dengan
mengemukakan contoh yang sesuai.
2.
Menyenaraikan kata tugas yang sesuai untuk menunjukkan
tugasan yang hendak diselesaikan.
3.
Memperihalkan jenis-jenis item ujian subjektif
Isi Kandungan
8.1 Definisi
Item subjektif merupakan satu pernyataan bersifat pertanyaan dalam instrumen pentaksiran untuk
menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran serta tahap kebolehan kognitif
pelajar calon melalui respon secara tulisan.
8.2 Kata Tugas
Kata tugas atau kosa kata ini bermaksud arahan yang terdapat di dalam
tugasan yang diberikan untuk pelajar memberi respon. Kegagalan menggunakan kata tugas yang sesuai
menyebabkan pelajar gagal memberi respon yang dikehendaki oleh tugasan dan
seterusnya mengganggu proses penilaian guru.
Bil
|
Kata Tugas
|
Respon Yang Diharapkan
|
1.
|
Apakah
|
Memberi maklumat yang khusus.
|
2.
|
Anggarkan
|
Memberikan nilai kuantitatif yang dianggap sesuai
dengan jangkaan.
|
3.
|
Analisiskan
|
Membuat pernyataan terperinci tentang sesuatu
aspek atau perkara.
|
4.
|
Bandingkan
|
Menyatakan persamaan dan perbezaan antara dua atau
lebih item.
|
5.
|
Bincangkan
|
Perkongsian bersama mengenai sesuatu perkara.
|
6.
|
Bezakan
|
Menyatakan kelainan, ketidaksamaan antara dua atau
lebih perkara.
|
7.
|
Berikan Justifikasi
|
Membuat rumusan setelah semua pertimbangan diambil
kira.
|
8.3 Jenis Item Esei
Item jenis ini paling digemari oleh guru kerana senang disediakan
berbanding dengan item objektif. Namun begitu permasalahan timbul untuk
memarkatkan markah, adalah guru menggunakan skema tertentu atau model jawapan
untuk membuat pertimbangan ketika member markah. Banyak pendapat mengatakan
bahawa item esei lebih baik berbanding ujian objektif kerana boleh memberikan
petunjuk sebenar pencapaian pelajar. Pelajar perlukan pengetahuan yang
mencukupi bagi membolehkan mereka menghubungkan fakta, konsep dan prinsip untuk
membentuk idea yang mantap. Keupayaan ini membolehkan item esei ini mengukur
idea pelajar yang lebih komplek.
8.3.1 Item Gerakbalas Terhad
Item ini menghadkan isi dan bentuk jawapan calon, isi biasanya dihadkan
melalui skop topik yang disoal, panjang gerak balas yang diperlukan ditentukan
oleh cara soalan dikemukakan. Untuk menghadkan gerak balas jawapan calon ini,
suatu ruangan terhad sahaja diperuntukkan di dalam kertas soalan. Namun begitu
kelemahan yang mungkin timbul adalah perbezaan saiz tulisan pelajar yang
menghadkan penulisan jawapan mereka. Dalam menyediakan soalan jenis ini, guru
bukan sekadar membina item jenis mengingatkan fakta dan kefahaman sahaja tetapi
mesti menjurus kepada kemahiran menyelesaikan masalah.
8.3.1 Ciri Item Gerakbalas Terhad.
Menghadkan bentuk dan respons
pelajar melalui skop yang disoal , ruangan jawapan tersedia, respons dalam satu frasa, beberapa ayat atau satu perenggan, kerencaman konstruk, tidak sesuai untuk menguji
konstruk lebih tinggi, sukar mengumpulkan maklumat yang
mencukupi tentang kemahiran kognitif, kemungkinan banyak respons
meneka, peraturan pemarkahan perlu jelas dan komprehensif .
8.3.2 Panduan
membina item soalan terhad
Item jenis respons terhad boleh
dibina dengan dua bentuk iaitu soalan dan lengkapan. Soalan bentuk lengkapan haruslah ada tempat kosong
di bahagian akhir pernyataannya.
8.3.2 Item Gerak
Balas Terbuka
Item jenis ini mempunyai ciri berikut ;
(i)
melahirkan idea merangka, memilih, mengorganisasi fakta
atau isi pelajaran.
(ii)
mempersembahkan idea dalam
pelbagai cara secara lisan atau tulisan
(iii)
Menyatu dan menggabungjalinkan
pelbagai pengetahuan, idea dan maklumat daripada pelbagai sumber pembelajaran
(iv)
Menghasilkan sesuatu idea yang
asli
(v)
Membuat pertimbangan dan penilaian tentang sesuatu idea atau maklumat
(vi)
Menerokai pelbagai pilihan,
cara atau pendekatan bagi menyelesaikan masalah
(vii)
Masa yang panjang untuk
menskor berbanding dengan soalan
objektif
(viii) Pemeriksa yang terlatih untuk
menskor
(ix)
Penyediaan set peraturan pemarkahan yang jelas dan
komprehensif
(x)
Tulisan perlu jelas
dan boleh dibaca
(xi)
Penskoran secara subjektif
(xii) Boleh wujudkan kesan halo
8.3.3 Panduan
Membina Item jenis terbuka.
Pastikan perkara yang hendak
ditaksir, peringkat mana perkara itu akan ditaksir ,
aras kesukaran yang ditetapkan dan aspek penting
dalam kurikulum diberikan perhatian .Untuk memastikan kesahan,
soalan hendaklah meliputi tajuk yang luas dan pelbagai aras kemahiran.
Ungkapan “Huraikan”,
“Terangkan”, “Bincangkan”, “Bezakan”, “Bandingkan”, “Nilaikan”, “Rancangkan”,
“Tunjukkan” menunjukkkan soalan tersebut pada aras sukar dan terbuka.
Untuk memastikan kesahan dan
kebolehpercayaan item, peraturan permarkahan hendaklah disediakan.Tugasan dalam
soalan perlu jelas, masa ditetapkan masa, pemberatan markah setiap soalan turut
dicadangkan manakala untuk mengelakkan salah faham dan kekeliruan, istilah dan bahasa yang digunakan dalam
soalan hendaklah spesifik.
No comments:
Post a Comment