TAJUK 6
|
REKA
BENTUK DAN PEMBINAAN UJIAN
|
SINOPSIS
Tajuk ini
akan membincangkan berkaitan kebolehanpercayaan item ujian dan kesahan item
ujian
HASIL PEMBELAJARAN
1. Membincangkan kepentingan
kebolehpercayaan dan kesahan bagi sesuatu item ujian.
2. Mengenal pasti jenis-jenis kebolehpercayaan dan kesahan yang berkaitan dengan item ujian.
2. Mengenal pasti jenis-jenis kebolehpercayaan dan kesahan yang berkaitan dengan item ujian.
Rajah
6.0 Kerangka
Tajuk
ISI
KANDUNGAN
6.1 Kebolehpercayaan
item ujian
Kebolehpercayaan
ujian merujuk kepada ketekalan ujian iaitu adakah ujian tersebut dapat mengukur
secara konsisten. Sebagai contoh sesuatu
alat pengukur itu dikatakan boleh dipercayai atau mempunyai kebolehpercayaan
yang tinggi jika ia sentiasa memberikan bacaan yang sama atau konsisten setiap
kali digunakan untuk mengukur. Begitu juga sesuatu ujian itu dikatakan
mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi jika ia memberikan markah yang sama setiap
kali diuji kepada seorang pelajar yang sama. Namun demikian perlu diingat iaitu
sesuatu item ujian itu mungkin mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi tetapi
adakah ia dapat memenuhi objektif item tersebut(sah), iaitu
apa yang hendak diukur oleh item tersebut. Satu item yang baik mestilah
memenuhi kedua-dua perkara tersebut.
Untuk menjamin
kebolehpercayaan yang tinggi sesorang guru harus mengawal keadaan ujian supaya
ia tidak menimbulkan perbezaan atau selisih antara calon. Antara
langkag-langkah yang boleh diambil ialah:
1.
Gunakan
bahasa serta istilah yang tepat dan mudah difahami supaya calon tidak keliru.
2. Sediakan arahan yang jelas dan
mencukupi. Arahan yang diberi secara lisan harus juga diberi secara bertulis.
3. Bilangan soalan harus mencukupi.
Semakin banyak soalan(yang setara) semakin tinggi kebolehpercayaannya.
4. Masa yang diberikan harus mencukupi.
5. Keadaan ujian yang sama(arahan,
soalan, masa dan keadaan fizikal) harus disediakan untuk semua calon.
6.
Skema
pemarkahan yang objektif harus disediakan dan skema yang sama digunakan untuk
semua calon.
Kebolehpercayaan sesuatu ujian dipengaruhi oleh beberapa
faktor seperti:
1.
bilangan soalan
2.
panjang soalan
3.
kesukaran soalan
4.
kejelasan soalan
Bilangan
Soalan
Pada umumnya, sekiranya faktor-faktor yang lain
tidak berubah, ujian yang lebih panjang mempunyai tahap kebolehpercayaan yang
lebih tinggi. Ini bermakna ujian yang mempunyai lebih banyak soalan adalah
lebih boleh dipercayai
Panjang
Soalan
Sekiranya masa ujian tetap, ujian yang mengandungi
sebilangan besar soalan pendek akan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang lebih
tinggi.
Kesukaran
Soalan
Pada umumnya, ujian yang mengandungi soalan yang
kesukarannya sederhana akan mempunyai tahap kebolehpercayaan yang lebih tinggi.
Kejelasan
Soalan
Soalan yang tidak jelas tugasannya akan mengurangkan
tahap kebolehpercayaan ujian.
6.1.1 Prosedur
menganggar kebolehpercayaan skor ujian.
Terdapat dua
prosedur yang sering digunakan dalam menganggarkan kebolehpercayaan skor ujian.
1. Pentadbiran
dua ujian.
(a)
Kaedah uji dan uji
sekali lagi (Test Retest Method)
(b)
Kaedah ujian bentuk
setara (Parallel
Form Method) atau kaedah bentuk
selang-seli (Alternate Form Method)
·
Merupakan kaedah
terbaik dalam membuat anggaran kebolehpercayaan pengukuran akademik.
·
Kebolehpercayaan bentuk
setara juga disebut sebagai teknik selang seli atau bentuk selari
·
Kaedah ini digunakan
untuk mengelakkan calon dari mengingat item yang diuji
·
Skor kedua-dua ujian
yang ditadbirkan kepada calon yang sama
·
Sekiranya kedua-dua
ujian itu ditadbirkan secara bergilir, maka pekali kebolehpercayaan dipanggil
sebagai pekali penyetaraan
·
Pekali ini menggambarkan
variasi prestasi calon antara ujian pertama dengan ujian kedua. Sekiranya calon
diuji dengan bentuk 1 pada satu ketika dan bentuk 2 pada ketika yang lain,
kedua-dua bentuk ini adalah setara
·
Skornya dikorelasikan,
maka kita akan dapat pekali kestabilan dan penyetaraaan
·
Ujian bentuk setara ini
dibina secara berasingan dan mestilah memenuhi spesifikasi berikut:
·
sama bilangan
·
sama bentuk
·
sama arahan
·
sama tempoh ujian
·
sama format
·
sama kandungan
·
sama julat
·
sama aras kesukaran
·
soalan berbeza
2. Pentadbiran
satu ujian.
Kaedah belah dua (Split half method)
(a) Kaedah Belah Dua.
·
Pembina memberikan satu
bentuk ujian kepada satu kumpulan calon.
·
Untuk menskorkan ujian,
pembina membahagikan item kepada dua sub-ujian.
·
Setiap ujian
mengandungi ½ daripada bilangan item yang asal.
·
Tujuan membahagikan
kepada dua sub-ujian ialah untuk mendapatkan dua ujian yang selari mungkin.
6.2.1
Kesahan Item Ujian
Kesahan ujian merujuk kepada kualiti ujian yang
betul-betul dapat mengukur dan menilai dengan tepat. Secara ringkasnya sesuatu
ujian itu dikatakan sah jika maklumat yang diperoleh adalah benar. Kesahan
ujian bergantung kepada masa, situasi dan kumpulan sasaran yang diukur dan
dinilai. Setiap ujian yang dibina oleh guru haruslah disemak bagi menentukan
penggunaannya adalah sah setiap kali ia
ditadbirkan. Kesahan ujian adalah berkaitan dengan pengertian sejauh mana markah yang diperoleh daripada
sesuatu ujian itu dapat diinterpretasikan sebagai ukuran ciri, sifat atau
konstruk yang telah dirancang diukur itu.
Dalam
peperiksaan, isu mengenai kesahan ujian itu difokuskan kepada soal sama ada
keperluan kesahan isi kandungan sukatan pelajaran telah dipenuhi atau tidak.
Secara ringkas, kesahan isi kandungan adalah berkaitan dengan isu sama
ada isi kandungan sesuatu ujian itu merupakan sampel yang “representatif”
bidang pengetahuan atau kemahiran yang sepatutnya diukur. Ini diambil menjadi
satu indikator atau penunjuk bagi menunjukkan mutu ujian tersebut.
Oleh itu sesuatu ujian itu dianggap
sah selagi ujian itu dapat mengesan dan mengukur apa yang sepatutnya ia ukur.
Ia juga merujuk kepada kesesuaian, keertian dan kebergunaan sesuatu inferens
yang akan dibuat daripada interpretasi skor ujian itu.
Kesahan boleh dibahagikan kepada tiga
kategori:
1.
kesahan konstruk,
2.
kesahan isi kandungan, dan
3.
kesahan kaitan-kriteria.
Kesahan Konstruk
Ujian boleh digunakan dalam berbagai keadaan dan
untuk berbagai tujuan. Adalah penting kita memahami apakah keertian yang boleh
diberikan kepada markah ujian yang diperoleh itu dan bagaimana ianya
diinterpretasikan berkaitan seseorang individu yang mengambil
ujian tersebut. Sesuatu ujian dibina untuk mengukur sesuatu konstruk.
Satu ujian mungkin dibina untuk mengukur kebolehan
individu menyelesaikan masalah matematik. Kebolehan menyelesaikan masalah
matematik pada sesuatu peringkat adalah satu konstruk. Ujian bakat muzik
mengukur konstruk kebolehan dalam bidang muzik dan memberi petunjuk kepada kita
sama ada seseorang individu itu mempunyai kebolehan dalam bidang muzik. Ujian
Fizik SPM mengukur pencapaian pelajar pada peringkat tingkatan 4 dan 5 dalam kurikulum
Fizik SPM.
Kesahan Kandungan
Kesahan Isi Kandungan adalah aspek yang terpenting di dalam
proses pembinaan ujian. Ujian adalah pensampelan yang representatif tingkah
laku pelajar dalam sesuatu kurikulum, supaya markah atau skor yang diperoleh
nanti daripada ujian tersebut adalah gambaran yang representatif pengetahuan
dan kemahiran pelajar dalam kurikulum tersebut.
Untuk memperoleh kesahan ini satu Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
dibina. Jadual ini akan mengandungi maklumat yang terperinci mengenai kurikulum
yang diuji tentang isi kandungan kurikulum, kemahiran yang akan diuji, taraf
kesukaran, bilangan item, dan juga wajaran atau pemberatan setiap tajuk dan
subtajuk kurikulum itu. Berpegang teguh kepada JSU menjamin ujian menguji apa
yang ia sepatutnya menguji.
Kesahan Kaitan-Kriteria
Kesahan Kaitan-Kriteria mengaitkan
kesahan ujian kepada sesuatu kriteria yang ditentukan. Yang dikaitkan ialah
skor ujian itu dengan kriteria. Kekuatan pertalian skor ujian dengan kriteria
diukur melalui teknik korelasi.
Sehubungan dengan ini terdapat dua
jenis kesahan iaitu:
1.
kesahan ramalan, dan
2.
kesahan serentak/semasa.
Kesahan Ramalan
Kesahan Ramalan berkait
rapat dengan tujuan ujian, iaitu meramal sesuatu. Ia sangat-sangat bergantung
kepada kebolehan skor ujian itu membuat
ramalan tentang prestasi masa hadapan pelajar.
Kesahan Serentak/Semasa
Kesahan
Serentak/Semasa merujuk kepada kesahan sesuatu ujian yang
seiras dengan sesuatu ujian yang lain yang sedia ada. Pertalian korelasi di
antara ujian yang baru dengan ujian yang sedia ada itu mengukur kekuatan
kesahan serentak/semasa.
Kesahan ini juga digunakan apabila kita memerlukan
mengujudkan satu kaedah baru (yang lebih baik) untuk menggantikan kaedah lama
yang sedia ada. Pertalian korelasi markah ujian yang digunakan di dalam kedua
kaedah itu menggambarkan kekuatan kesahan serentak/semasa.
Faktor-faktor yang mempengaruhi kesahan kaitan-kriteria
Faktor-faktor yang mempengaruhi kesahan
kaitan-kriteria adalah seperti berikut:
1.
Tempoh masa di antara
peramal dengan kriteria. Lebih lama jarak masa, membolehkan peramal menambah
ilmu dan pengalaman. Ini akan mengurangkan kesahan ramalan.
2.
Kebolehpercayaan
ujian yang digunakan. Kebolehpercayaan yang rendah mengurangkan kesahan.
3.
Populasi, bilangan item dalam
ujian, panjang soalan dalam ujian, kejelasan soalan dalam ujian, panjang masa
ujian, kesukaran ujian, semuanya mempengaruhi kebolehpercayaan ujian. Dengan
itu sudah tentu akan mempengaruhi kesahan ujian.
No comments:
Post a Comment